Juotko sinä snapsisi tästä lasista? Pian se tunnetaan maailmalla siinä missä Ferrarikin | Yrittajat.fi

Etsi

Maailma

Juotko sinä snapsisi tästä lasista? Pian se tunnetaan maailmalla siinä missä Ferrarikin

Suomalainen Ukko Schnapps on päässyt maailman arvostetuimpien tuotemerkkien joukkoon, kun japanilainen luksustuotteiden maahantuoja halusi sen valikoimiinsa.

Japanilainen Cornes Corporation on maahantuoja, joka edustaa muun muassa Bentleytä, Rolls Roycea, Lamborghinia ja Ferraria. Nyt suomalainen snapsilasi Ukko Schnapps on päässyt samaan joukkoon. Tuote on mukana 6. syyskuuta Tokiossa järjestettävässä lanseeraustilaisuudessa.

Ukko Schnappsin tarina alkoi vuonna 2013 vaasalaisen Jani Jaatisen ideasta. Lopputuloksena syntyi teräksisestä putkesta valmistettu snapsilasi, jonka pohjaosa on hitsattu laserilla. Muotoilu pidettiin skandinaavisen yksinkertaisena.

Ukko Schnappsin ympärille perustettiin yritys kaksi vuotta sitten. Jaatinen näki markkinaraon korkealaatuisissa käsitöissä. Hän myi yrityksen ensimmäisenä toimintavuotena yrityksille yli 10 000 snapsilasia. Tuotekehitystä jatkettiin yhdessä paikallisten alihankkijoiden kanssa.

Todellinen läpimurto tapahtui, kun mallistoon esiteltiin Ukkomatti-lasi, jonka ohut suuosa ohjaa juoman maun optimaalisesti kielen kärjelle. Ukkomatissa on puukkomainen muotoilu ja nahkatuppi, joka on kauhavalaisen Harri Merimaan käsityötä. Ukkomatti on valittu viralliseksi Suomi 100 -juhlatuotteeksi.

Viime keväänä Ukko Schnapps -liiketoiminta siirtyi kokonaan Jaatiselle ja pääomasijoittajalle. Tällä hetkellä Ukko Schnapps -brändillä on yli 200 jälleenmyyjää. Suomalaiset ovat ostaneet tuotteita yli 50 000 kappaletta yli 2 miljoonan euron arvosta. Tuotteita viedään ulkomaille seitsemään maahan, joista tärkeimpiä ovat Ruotsi, Australia, Saksa, Norja ja Venäjä.  Tulevana syksynä Ukko Schnappsin tuoteperhe kasvaa kahdella uudella tuotteella.

Pauli Reinikainen