30.8.2017 klo 10:56
Uutinen

Kysely: Kestävän kehityksen tavoitteet ovat olennaisia liiketoiminnalle – maailmalla fokus bisneshyödyissä

Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisyrityksestä pitää YK:n kestävän kehityksen tavoitteita erittäin tai melko olennaisina liiketoimintansa kannalta.

Suuri osa myös uskoo, että oman yrityksen toimet YK-tavoitteiden edistämiseksi ovat riittäviä.

Kuitenkin muihin maihin verrattuna Suomessa selvästi harvempi näkee tavoitteet liiketoimintamahdollisuutena, joihin panostamalla voi kasvattaa liikevaihtoa ja laajentaa toimintaa uusille markkinoille sekä saada mainehyötyjä.

– Toisaalta yritysten kannattaisi myös huomioida, että YK-tavoitteet ohjaavat tulevina vuosina vahvasti globaalien haasteiden ratkaisuun keskittyviä julkisia ja yksityisiä sijoitusvirtoja. Näillä apajilla kannattaisi kaikkien toimialojen yritysten kalastella, FIBSin päällikkö Ulla Roiha huomauttaa FIBS ry:n tiedotteessa.

Ilmastoteot, kestävä teollisuus ja innovaatiot listan kärjessä

17:stä eri YK-tavoitteesta suomalaisyritykset panostavat etenkin ilmastotekoihin (46 prosenttia vastaajista), kestävään teollisuuteen, innovaatioihin ja infrastruktuuriin (37) sekä vastuulliseen kuluttamiseen (31).

Tiedot käyvät ilmi FIBSin tekemästä Suomen ensimmäisestä yrityksille suunnatusta YK:n kestävän kehityksen tavoitteita käsittelevästä kyselystä, johon vastasi 125 Suomessa toimivan yrityksen edustajaa.

YK:n jäsenvaltioiden vuonna 2015 sopiman 17:n kestävän kehityksen tavoitteen (Sustainable Development Goals, SDG) tarkoituksena on edistää ihmisten hyvinvointia ja suojella ympäristöä kaikkialla maailmassa.

Suomessa YK-tavoitteisiin panostetaan ennen kaikkea siksi, että niitä pidetään globaalisti tärkeinä ja ajankohtaisina (59 prosenttia vastaajista). Muualla maailmassa tärkein syy on halu linjata ydinliiketoiminta vastaamaan yhteiskunnan tarpeita. Yrityksistä joka kolmas sanoo, että tavoitteisiin panostamalla voi kasvattaa liikevaihtoa ja laajentaa toimintaa uusille markkinoille.

– Asiaa pidetään kyllä tärkeänä, mutta vielä ei ihan täysin uskota, että luomalla ratkaisuja globaaleihin ongelmiin voisi oikeasti tehdä hyvää bisnestä, FIBSin Ulla Roiha toteaa.

Käytännössä yritykset kehittävät tuotteita ja palveluita

Tavoitteita edistävistä käytännön toimenpiteistä Suomessa kärjessä ovat tuotteiden ja palveluiden kehittäminen (72 % vastaajista), muualla maailmassa näihin panostaa vain joka toinen yritys.

Selkeä ero muihin maihin verrattuna ovat teknologiaan ja dataan liittyvät ratkaisut, joita Suomessa tuottaa joka kolmas yritys, muualla maailmassa vajaa neljännes.

Yritykset ovat aikanaan osallistuneet YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden laadintaan. Päävastuu tavoitteiden toteutumisesta on valtioilla, mutta ilman yritysten taloudellisia ja teknologia panostuksia tavoitteita ei saavuteta.

FIBS ry:n mukaan yrityksille YK-tavoitteet ovat tilaisuus kehittää ja kasvattaa liiketoimintaa. Tavoitteet tarjoavat ideoita uusien tuotteiden ja palveluiden innovointiin, pääsyn maailman miljardimarkkinoille sekä mahdollisuuden rakentaa mainetta vastuullisena toimijana, erottua kilpailijoista ja tehostaa riskienhallintaa.

Kysely perustuu vastaavaan GlobeScanin ja SustainAbilityn alkuvuonna tekemään kansainväliseen tutkimukseen, johon vastasi yli 500 alan asiantuntijaa ympäri maailman. FIBSin verkkokysely yrityksille YK:n kestävän kehityksen tavoitteista liiketoiminnassa tehtiin 4.5-9.6.2017. Kyselyyn saatiin 125 vastausta sekä suurten että pk-yritysten edustajilta. Neljännes kaikista vastaajista työskentelee teollisuusalan yrityksissä.

Yrittäjäsanomat

toimitus@yrittajat.fi