1.9.2017 klo 11:41
Uutinen

Kaasuautot yleistyvät yrityksissä, Octavia ylivoimainen ykkönen: ”Vapaassa autoedussa hinta voi olla ongelma”

Suomessa on tällä hetkellä 410 yritystä, jotka ovat valinneet kaasuautoleasingin. Yleistymistä rajoittaa vielä saatavilla olevien automallien määrä.

Tällä hetkellä kaasuautoleasingin valinneet yritykset keskittyvät kaasuverkon läheisyyteen eteläiseen Suomeen.

Gasumilla uskotaan, että tilanne muuttuu kun lisää tankkauspisteitä avataan.

– Avaamme tänä vuonna kymmenen uutta asemaa. Vastikään avasimme Poriin, Hämeenlinnaan, Jyväskylään ja Vantaalle, myyntiyksikön päällikkö Jani Arala sanoo.

Tämän hetken ylivoimaisesti suosituin kaasuautomalli on Skoda Octavia. Volkswagen Golf tulee kakkosena.

– Naistyöntekijöiden keskuudessa Audi A3 on ollut suosittu, Arala jatkaa.

Vastikään Audi toi markkinoille kaasukäyttöisen A4 Avantin, josta odotetaan menestystä myös leasingautona.

Aralan mukaan kaasu on erityisen kiinnostava vaihtoehto erityisesti käyttöetuasiakkaille, jotka hyötyvät suoraan edullisemmista polttoainekustannuksista.

– Vapaassa autoedussa katsotaan enemmän auton verotusarvoa. Kaasuautot maksavat hieman enemmän, jolloin leasingvuokra ja verotusarvo ovat suurempia. Tällöin saatetaan valita mieluummin bensakone paremmilla varusteilla.

Arala muistuttaa, että säästö näkyy yrityksen kassassa, jos vapaan autoedun haltija ajaa kaasu- tai hybridiautolla.

– Paljon on kiinni siitä, millainen autopolitiikka yrityksellä on. Jatkossa yhä useampi yritys suosii hankinnoissaan ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja.

”Hinta on vielä hidaste”

Pk-yritysten leasing-sopimuksiin keskittyvän Secto Automotiven toimitusjohtaja Ville Alanen pitää kaasuautojen yleistymisen suurimpana kynnyksenä yrityksille kohtuullisen suppeaa tankkausverkostoa.

– Toinen hidaste monelle yritykselle on autojen hieman kalliimpi hinta. Uskon kuitenkin, että hallitus tukee jatkossa kaasuautoilua verotusta keventämällä.

Alanen oli lievästi pettynyt hallituksen ensi vuoden talousarvioon, joka ei tuonut vielä helpotuksia yritysautoiluun. Seuraavan kerran sellaisia odotetaan ensi vuoden alussa julkaistavassa loppuraportissa.

– Me haluamme olla tukemassa energiaystävällisten autojen yleistymistä. Se ei liity pelkästään sähköautoiluun. Itse uskon, että verotus tukee jatkossa myös kaasuautoilua.

– Kyselyitä kaasuautoilusta tulee yrityksiltä paljon. Kiinnostusta on, mutta tässä vaiheessa monessa yrityksessä tehdään laskelmia siitä, missä vaiheessa hankinta kannattaa. Tarjolla olevien automallien määrä on vielä varsin rajallinen, mikä myös hidastaa kaasuautojen yleistymistä.

Secto on kahden kuukauden ajan tarjonnut kaasuautojen leasing-sopimuksia kiinteällä kuukausihinnalla, johon kuuluu huoltojen, renkaiden ja pesujen lisäksi kiinteä kaasuhinta neljäksi vuodeksi.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi