Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Markkinointi

Pentikäinen messuilla: Yrittäjyys on ratkaisu moniin ongelmiin

Yritys2017- tapahtuma tuo vinkkejä kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä kokoaa yli 1000 yrittämisestä kiinnostunutta kävijää saman katon alle.

Yrityspäättäjille ja yrittämisestä kiinnostuneille järjestetty Yritys2017-ammattitapahtuma on houkutellut ensimmäisenä päivänä yli 1000 kävijää. Tapahtuma on kaksipäiväinen.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen puhui Yrittäjän päivänä järjestetyssä tilaisuudessa yrittäjyyden muutoksesta ja merkityksestä. Tämän päivän yrittäjyyden piirteitä ovat niin lisääntynyt kansainvälisyys kuin yrittäjien koulutustason nousu.

– Yksi mielenkiintoinen yrittäjyyden muutokseen liittyvä piirre on se, että yhä useampi yrittäjä toimii kansainvälisesti. Määrä on viime vuosina kasvanut. Digitalisaatio on yhtäkkiä avannut markkinat. Pienikin yritys voi esimerkiksi kansainvälisen verkkokaupan kautta hankkia asiakkaita läpi maailman, Mikael Pentikäinen johdatteli.

Suomen Yrittäjät on ensimmäistä kertaa järjestettävän Yritys2017 -ammattitapahtuman yhteistyökumppani.

Yrittäjyys muuttuu – Yksi iso kysymys odottaa ratkaisua

Pentikäinen luettelee tunnistettuja muutostrendejä: liikkuminen palkansaaja-yrittäjä-akselilla ja nuorten yrittäjäinnon kasvu.

– Yrittäjyys on suuressa muutoksessa: yksi muutostrendi on se, että yksinyrittäjien määrä kasvaa noin 4000:lla vuodessa. He toimivat hyvin usein verkostossa muiden yrittäjien kanssa. Työnantajayritysten määrä on laskenut Suomessa viimeisten vuosien aikana. Tämä on huolestuttava signaali.

Pentikäinen toivoo uusia järjestelmiä tukemaan maahanmuuttajia yrittäjyydessä. Maahanmuuttajat perustavat Suomessa yhä enemmän yrityksiä.

Toisaalta yrittäjäjärjestön nokkamies nosti esiin kansakunnan kannalta ison kysymyksen.

– Suomessa on yli 80 000 yli 55-vuotiasta yrittäjää. Meillä pitäisi tapahtua noin 6000 omistajanvaihdosta vuodessa. Hyvin harvoin jatkaja löytyy perheen piiristä.

Onneksi hallitus varasi budjettiriihessä 400 000 euroa omistajanvaihdosten edistämiseen, Pentikäinen lisäsi.

Markkinoinnin viikko ja Yritys2017 rinta rinnan

Suomi on kilpailukykyvertailussa sijalla 84 tutkittaessa sitä, kuinka osaamme hyödyntää markkinointia tuotteiden ja palveluiden esiintuomisessa ja erottautumisessa.

Vertailu on Maailman Talousfoorumin ja huolenaiheen nosti esiin Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry:n hallituksen jäsen Sari-Liia Tonttila. Hän on Ahjo Communications viestintätoimiston partneri.

– Se ei riitä, että meillä on hyviä tuotteita Oulussa ja Otaniemessä. Olemme kilpailukykyvertailun innovaatiokategorioissa ja koulutuksessa kärjessä, meillä on kaikki mahdollisuudet mennä tosi pitkälle, ihan kärkiporukoihin, Tonttila sanoo.

– Miksi näin on? Suomessa edelleenkin markkinoinnin panostukset ovat hirvittävän pieniä. Se ei ole mitenkään investointi suomalaisessa kulttuurissa vaan se on kulu.

Lisäksi yritysten hallituksissa on hyvin vähän markkinoinnin ammattilaisia.

Riikka Koskenranta