7.9.2017 klo 11:51
Uutinen

Riskinotto kannatti – ”Kymmenen prosentin tulokseen voi alalla olla tyytyväinen”

Puhtikaurasta tunnettu Viipurilainen Kotileipomo aikoo suunnata vientimarkkinoille näyttävästi Oatlaws-brändillä.

Puhtikauran vuoden opit on siirretty nyt käytäntöön. Oatlaws-brändin tuotteiden ytimessä ovat terveelliset täysjyväkaurajuomajauheet, joiden rinnalle tulee muita kauratuotteita. Brändiä tehdään tunnetuksi muun muassa urheilijayhteistyöllä.

– Uskon, että isot elintarviketalotkin saattaisivat tehdä tämän tapaisia brändejä, jos uskaltaisivat. Tämän tyyppinen brändääminen on tulevaisuutta. Tuotteet ovat laadultaan maailmanluokkaa, yrittäjä Tuomas Ylä-Hemmilä uskoo.

Vuonna 1924 perustettu leipomo on ollut Ylä-Hemmilän perheen omistuksessa vuodesta 1996 lähtien.

– Isää edeltänyt yrittäjä teki konkurssin vuonna 1996. Isä oli kertonut siitä meille ruokapöydässä, että nämä ovat viimeiset Konstan sämpylät. Olin sanonut isälle 9-vuotiaana, että ”osta iskä sä se leipomo ja ruvetaan me tekemään niitä sämpylöitä”.

Ja isä Veikko Ylä-Hemmilä osti leipomotoiminnan. Nyt neljästä veljeksestä kolme ovat yrittäjinä perheyrityksessä, nuorimmainen veli on päivätöissä muualla.

Yritys työllisti useita kesätyöntekijöitä

Liikevaihto kasvoi 2015-16 tilikauden 1,3 miljoonasta juuri päättyneen tilikauden 2,3 miljoonaan. Vuoden 2015-16 tilikauden liikevaihto on hiukan alankanttiin, kun vuonna 2014 käynnistettyä kahvilatoimintaa pyöritettiin alkuun toiminimellä.

– Olemme käytännössä kolmessa vuodessa kolminkertaistaneet liikevaihtomme. Ihan näin rajua kasvua emme todennäköisesti tule tekemään jatkossa, koska silloin joutuisimme tekemään mittaluokaltaan isoja kertainvestointeja, Tuomas Ylä-Hemmilä kertoo Yrittäjäsanomille.

Yritys muutti Lahdesta Asikkalaan kesällä 2014, investointi ”pärähti 300 000 euroa pitkäksi”. Nyt yritys pystyy taas investoimaan tulorahoituksella. Samalla leipomotoiminnan rinnalle tuli kahvilabisnes.

– Olemme koko ajan laittaneet rahat yritykseen kiinni. Kymmenen prosentin tulokseen voi alalla olla tyytyväinen.

Toimialaraporttien valossa leipomoteollisuuden keskimääräinen liiketulosprosentti liikkuu reilun yhden prosentin tietämissä. Ala elää haastavia vuosia, kilpailu on äärimmäisen kovaa.

Helsingistä ajettaessa hiukan ennen Vääksyn kanavaa tien laidassa sijaitseva leipomo-kahvila vetää puoleensa paikallisia ja kesäsesongin aikaan asiakasjono kiemurtelee leipälaarien ympäri.

Kesäsesonki meni erinomaisesti. Apuna oli noin kymmenen kesätyöntekijää. Yritys työllistää vakituisesti noin 20 työntekijää.

Kilpailumenestys toi lisää julkisuutta

Yritys lanseerasi Puhtikaura-kaurapuuterin viime vuonna. Se äänestettiin Vuoden Suomalaiseksi Elintarvikkeeksi 2016 Elintarviketeollisuusliiton järjestämässä kisassa.

– Se lähti siitä, kun saimme testikäyttöön kaurajauheen. Totesimme, että se sekoittuu nesteeseen todella hyvin eikä vastaavaa ole tarjolla markkinoilla.

Jauheen on kehittänyt Taivalkosken Mylly, jonka kanssa Viipurilainen Kotileipomo tekee tiivistä yhteistyötä.

– Olemme pystyneet nopeuttamaan tuotekehitystoimintaa, kun olemme kasvaneet.

Nyt on kaurabuumi päällä. Markkinoilla on nyhtökauraa, 100 % kauraleipää ja kaurapuuron kärrymyyntiä.

– Kaura on kovassa huudossa, ja miksei olisikaan. Myös leipäpuolella kauran kysyntä on noussut selkeästi, Tuomas Ylä-Hemmilä kertoo.

”Riskien hallintaa tehty, siltä varalta, jos vientihanke kyykkää isosti”

Ulkomaan markkinoille kehitetty, pian lanseerattava Oatlaws-täysjyväkaurajuomajauhe tarkoittaa perheyritykselle riskiä, mutta myös isoa mahdollisuutta.

– Oatlaws on oma yhtiönsä, vaikka samat taustatahot ovat sen takana. Olemme pyrkineet tällä riskien hallintaan. Jos kyykkäämme, niin ei mene koko 20 vuoden työ samalla hulauksella.

Uuden brändin tuotteet tuodaan ensin kotimaan markkinoille.

– Oatlaws’iin liittyy se, että keräämme tuoteportfolioon kovimmat kuivakauratuotteet. Oatlaws ei itse valmista tuotteita, vaan myy ja markkinoi. Olemme satsanneet tähän niin paljon kuin on ikinä uskallettu ja pyrimme hoitamaan oman osuutemme niin hyvin kuin suinkin pystymme.

Joka neljäs Suomessa syöty leipä on tehty ulkomailla

Leipuria kismittää ruokakaupoissa yleistyneet paistopisteet, joissa myydään ulkomailta rahdatuista raakapakasteista paistettuja leipomotuotteita.

– Ne ovat ottaneet ison siivun markkinasta. Paistopisteet ovat ajaneet hyvin paljon leipomoita vaikeuksiin. Tämö puistattaa, sillä kotimaisuus on meille yksi tärkeimmistä arvoistamme.

Ylä-Hemmilä jatkaa, että markkinoille tuodaan liian paljon keskinkertaisia tuotteita. Häneltä muovipussissa olevat palaleivät eivät saa hurraahuutoja.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta@yrittajat.fi