21.9.2017 klo 11:44
Uutinen

Tyrnäväläistehtaan vodka päätyi F1-kisan VIP-juhliin – ”meidät yritettiin ohittaa rahalla, mutta laatu ratkaisi”

Tyrnäväläisen Shaman Spiritsin toimitusjohtaja Ilpo Sulkala toivoo suomalaisyritysten tekevän enemmän yhteistyötä kansainvälistymisen eteen.

Elettiin kevättä 2016. Pohjois-Pohjanmaalta, Tyrnävän kunnasta tulevan Shaman Spiritsin väki oli messumatkalla Singaporessa ”metsästämässä hyviä maahantuojia ja jakelijoita”.

– Paikallinen bisnesperhe löysi meidät ja tykästyivät tuotesarjaamme. He myös pitivät huolen siitä, ettei kukaan muu päässyt meidän kanssa juttusille, muistelee Shaman Spiritsin toimitusjohtaja Ilpo Sulkala.

Ensimmäinen kontillinen tyrnäväläistehtaan tuotteita matkasi Singaporeen viime maaliskuussa.

– Perheen sukulaiset omistavat tapahtumatuotantoyrityksen, joka tekee muun muassa valaistuksen Singaporen F1-osakilpailuun. Sitä kautta pääsimme esittelemään Laplandia Vodkaamme kisajärjestäjille. He tykästyivät siihen valtavasti.

-Tuttavuussuhdekaan ei olisi auttanut, jos tuote ei olisi ollut kunnossa.

Näin suomalaisjuoma päätyi F1-kisan The Podium Lounge -juhlien kaatovodkaksi.

– Kansainväliset brändit yrittivät ostaa meidät ulos, ohittaa rahalla, mutta laatu ratkaisi. Aika mahtava juttu, Sulkala hehkuttaa.

Poduim lounge kokosi kisapäivien jälkeen kansainväliset VIP-vieraat ja F1-tiimit kuljettajineen.

– Lisäksi olimme sponsorina mukana Jackie Stewartin kunniaksi järjestetyllä gaalaillallisella. Sinne piti maksaa, olimme siellä Mersun ja muiden suurten nimien joukossa.

Huippuravintoloiden valikoimiin

Kansainvälistyminen etenee myös toista reittiä. Fine dining -ravintolaketju Nobu otti Laplandia-vodkan valikoimiinsa. Marraskuun loppuun mennessä suomalaisjuomaa on saatavilla kaikista kolmesta Lontoon Nobusta.

Yksi ketjun omistajista on näyttelijälegenda Robert de Niro.

– Etenemme monella rintamalla. Kaikki työ edesauttaa brändin rakentamisessa, jotta pääsemme premium-luokkaan

– Isot yritykset voivat kylvää kymmeniä ja satoja tuhansia euroja, mutta me yritämme toisella tavalla. Olemme rakentaneet brändiä vasta 2-2,5 vuotta. Väitän, että työ vie 10 vuotta, Sulkala tuumii.

Yhteistyötä suomalaiskuskien kanssa?

Skandinaavisuudesta on etua maailmalla.

– Skandinavian maat edustavat rehellistä ja luotettavaa porukkaa, jonka kanssa on helppo tehdä yhteistyötä. Maailmalla liikkuu niin paljon feikkiviinaa.

– Toki autourheilusta tutut nimet Häkkinen, Räikkönen ja Bottas auttavat tunnettavuuden lisäämisessä.

Sulkala ei sulje pois mahdollisuutta, että Shaman Spirits tekisi yhteistyötä esimerkiksi jonkun edellämainitun kanssa.

– Arvomaailmojen on kohdattava. Varmasti voimme saada aikaan järkevää ja hyvää yhteistyötä, mutta ehkä meillä ei vielä ole ihan varaa näiden herrojen hintalappuihin. Toisaalta, you never know, voisivatko he jeesata jotain pientä suomalaisyritystä menestymään maailmalla, Sulkala miettii.

Yritysten välinen yhteistyö on muutenkin Sulkalan toiveissa.

– Siteeraan erästä tuttuani, joka sanoi, että ”Ilpo, ei Suomi ole maa, Suomi on klubi”. Täällä kaikkien pitäisi tehdä yhteistyötä vientiteollisuuden kasvun eteen. Eivät suomalaiset alkoholitehtaatkaan kilpaile keskenään. Kaikki pärjäävät, jos yhdessä auttavat toinen toisiamme.

”Lisää työpaikkoja”

Haastattelua edeltäneenä hetkenä Sulkala kertoo käyneensä puhelinkeskustelun myyntihenkilöstön lisäämisestä.

– Väittäisin, että yhtiöön tulee 5-8 työpaikkaa seuraavan vuoden aikana, varsinkin markkinointiin, tiedotus- ja talouspuolelle.

Tuotantoprosessin puolella Shaman Spirits työllistää tällä hetkellä neljä henkilöä.

– Tänä vuonna teemme 500 000-700 000 pulloa. Kasvumahdollisuus on 8-10 kertaistaa se 5 miljoonaan pulloon.

– Kaikki yrittäjät, toimialasta riippumatta, tietävät, mitä on rakentaa yritystoimintaa. Olla kuolemanlaaksossa, jossa tuntuu, että rahat loppuvat. Kuitenkin nurkan takana on paistamassa aika iso aurinko. Se vaatii voimia ja asennetta mennä eteenpäin, Sulkala summaa.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen@yrittajat.fi