28.9.2017 klo 11:36
Uutinen

Telia korottaa paperilaskun hinnan yli 18 euroon: ”Aina voi äänestää jaloillaan”

Telia nostaa lokakuun alusta lähtien yritysasiakkaiden postitse lähetettävän paperilaskun hintaa 18,6 euroon.

– Vaikea sanoa, onko tämä kohtuutonta yksittäistä yrittäjää kohtaan, kun asiaa ei ole testattu oikeusasteessa, Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen sanoo.

Telia haluaa saada hinnankorotuksella yrittäjät siirtymään sähköiseen laskutukseen. Aikaisemmin paperilaskusta perittiin enintään 10 euron korvaus, jatkossa hinta on 18,60 euroa. Tällä hetkellä noin 80 prosenttia Telian yritysasiakkaista on siirtynyt sähköiseen laskuun.

Taloussanomien haastattelema Telian yritysten mobiilipalveluista vastaava osastopäällikkö Tapio Ranta ei pidä laskun korotettua hintaa kohtuuttomana. Rannan mukaan yksi syy korotukseen on kustannuksissa.

– Osa asiakkaista ostaa meiltä jopa tuhansia liittymiä. Laskuthan voivat olla monikymmensivuisia. Hintaan liittyy ihmisten työtä sekä materiaali- ja printtauskustannuksia, Ranta perustelee Taloussanomille.

Tiina Toivosen mielestä korotus kuulostaa kovalta.

– Telian syy kustannuksista on hieman ontuva. Suomessa suurin osa yrittäjistä on yksinyrittäjiä. Heidät voi rinnastaa laskutusasioissa kuluttajiin. Yleensä yrittäjällä on yksi liittymä, jolla soitetaan myös työpuheluita. Voi olla, että isompien yritysten kohdalla korotukselle on perusteita.

Toivonen opastaa yrittäjiä valppauteen.

– Tarvittaessa voi äänestää jaloillaan mutta se ei ole aina yksinkertaista, jos yrityksellä on pitkäaikaisia sopimuksia operaattorin kanssa.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi