6.10.2017 klo 11:08
Uutinen

Yrittäjä, näin valmistaudut Black Fridayhin: 4 vinkkiä jälleenmyyjille

Yhdysvalloista Suomeen rantautunut alennusmyyntipäivä on vuosi vuodelta isompi kulutusjuhla.

Black Friday on saanut alkunsa Yhdysvalloista, missä sitä vietetään kiitospäivän jälkeisenä perjantaina 25 marraskuuta päättyen seuraavan maanantain Cyber Mondayhin. Molemmat päivät ovat yleistyneet myös Suomessa, etenkin kodinelektroniikassa ja kodinkonekaupassa.

”Cyber Weekinä” tunnettu globaali sähköisen kaupankäynnin tapahtuma on ollut Yhdysvaltojen tärkein myyntitapahtuma jo jonkin aikaa. Vuodesta 2015 tapahtuma on myös nostanut suosiotaan eurooppalaisten jälleenmyyjien keskuudessa. Esimerkiksi Gigantin myynti vuoden 2016 Black Fridayssa ylsi yli 17 miljoonaan ja ketju teki myyntiennätyksensä.

Cuponationin verkko-ostamisen asiantuntijat neuvovat jälleenmyyjiä aloittamaan Black Fridayn valmistelut hyvissä ajoin, sillä kuluttajat alkavat etsiä tarjouksia jo lokakuun loppupuolella.

Vinkkejä jälleenmyyjille:

1. Luo Black Fridaylle oma markkinointisuunnitelma

Neljäs kvartaali ei yleensä ole paras aika tehdä muutoksia organisaatiossa. Tämä siksi, että asioiden muuttaminen voi vaikuttaa myös negatiivisesti myyntiin. Kuitenkin joulua ja Black Fridayta varten on hyvä tehdä markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma helpottaa kampanjoiden järjestämistä ja tavoitteiden saavuttamista tästä eteenpäin aina jouluun asti tai jopa sen jälkeen.

Tee näin: Luo kalenteri ja merkkaa sinne tärkeät päivät ja ajat kuten bannereiden laittaminen nettisivuille, (sähköposti)kampanjoiden aloitus ja muut markkinointitoimenpiteet. Yritys voi hyödyntää erilaisia sivustoja, kuten esimerkiksi alennuskoodisivustoja. Viime vuonna jopa puolet verkossa tehdyistä Black Friday -ostoksista tehtiin alennuskoodisivustojen kautta. Sen lisäksi käytä syyskuu Google Adwordsin testaamiseen, hakukoneoptimointiin tai sosiaalisen median kampanjoihin.

2. Analysoi ja hyödynnä dataa hinnoittelussa

Verkkokauppojen on helppo jäljittää käyntejä ja myyntejä. Käytä dataa tehokkaasti ja analysoi kaikki evästeet, joita olet tähän mennessä kerännyt. Datan avulla pystyt määrittämään sopivan hinnoittelustrategian Black Fridayta varten, sillä vaikka Black Fridayssa on kyse alennuksista (esimerkiksi Amazonissa keskimääräinen alennus on 70%), on tarkoitus silti tehdä myös tuottoa.

Voit analysoida kävijöiden jokaisen liikkeen nettisivuillanne: onko vierailija uusi, mistä vierailija tuli sivulle, millä laitteella hän sivustolla vieraili ja paljon muuta. Tekemällä yksityiskohtaisen analyysin etukäteen esimerkiksi suosituimmista tuotteista, ostoaikeista ja voittomarginaaleista, voit vastata kuluttajien toiveisiin ennen Black Fridayta sekä sen aikana.

3. Ole tarkkana varastojen ja toimitusten kanssa

Yksi ikävimmistä tilanteista, mitä yritykselle voi tapahtua, on varastojen loppuminen kesken vilkkaimman myyntikauden. Jos haluat kuluttajien ostavan juuri sinulta, pidä huoli, että pystyt tarjoamaan heille, mitä he haluavat. Varmista, että sinulla on riittävästi tuotteita etenkin Black Fridayn ja tammikuun välisellä ajanjaksolla. Huolimatta alhaisista hinnoista tämä ajanjakso tarjoaa silti hyvän myyntimahdollisuuden. Lisäksi päätä etukäteen, miten reagoit, jos jokin tuote loppuu ja kuinka kommunikoit sen asiakkaille niin, että he eivät turhaudu.

4. Muodosta Black Friday -tiimi

Jokaisella yrityksellä on maksimikapasiteettinsa tilausten käsittelyyn. Sen takia on tärkeää, että sinulla on (oikean kokoinen) tiimi valmiina.

Jos sinulla ei ole tiimiä tai joudut muodostamaan tiimisi myöhempänä ajankohtana, ei työntekijäsi välttämättä ole enää käytettävissä. Pitkät työpäivät ovat tyypillisiä tänä ajankohtana, kun suurin osa jälleenmyyjistä aloittaa alennusmyyntinsä Black Friday -perjantain keskiyönä ja hulina jatkuu yli joulun. Korosta siis työntekijöille, kuinka tärkeää on, että he ovat käytettävissä sinä ajankohtana.

5. Optimoi sivusi

Yli 60 prosenttia väestöstä käyttää internetiä älypuhelimella. Sen takia sivustojen optimoiminen kaikille laitteille on tärkeää. Lisäksi voit vähentää ostoskorin hylkäysastetta esimerkiksi tarjoamalla mahdollisimman monta eri maksuvaihtoehtoa tai tarjoamalla kuluttajalle alennusta viime minuutilla alennuskoodilla.

Lähde: Cuponation

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi