Etsi

Tohmajärveläinen koivunmahla virtaa maailmalle – vuoden tuotanto kerätään kolmessa viikossa

Pohjoiskarjalaisen Nordic Koivun liikeidea syntyi kun maalle muuttanut pariskunta etsi kotipaikkaa maaseudun rauhasta ja löysi samalla ”erinomaisen koivikon”.

Tohmajärvellä toimiva Nordic Koivu vie maailmalle suomalaista koivunmahlaa. Useat eri teollisuuden alat ovat löytäneet luonnontuotteen.

– Raaka-aine- ja juomateollisuus, elintarvike- ja ravintolisäteollisuus. Kosmetiikkateollisuuden kanssa olemme toimineet pisimpään, luettelee Nordic Koivun markkinointijohtaja Susanna Maaranen yhtiön asiakaskuntaa ja 20 vuoden työn tuloksia.

Koivunmahlan tarina maailmalle lähti kahden ihmisen perheenperustamissuunnitelmista.

– Mieheni Arton kanssa etsimme kotia maaseudulta tarkoin kriteerein. Halusimme rauhallisen ympäristön, jossa peruspalvelut olisivat riittävän lähellä, Maaranen muistelee

– Mietimme myös, miten hankkia elinkeino. Tavoitteena oli lähteä irti oravanpyörästä, perustaa oma yritys. Vaihtoehtona oli muun muassa käännöspalveluiden tekeminen.

Mieleisen kotipaikan yhteydestä paljastui erinomainen koivikko.

– Siitä se ajatus syntyi. Halusimme hyödyntää koivikkoa muuten kuin perinteisessä metsätalouskäytössä, jossa se olisi vedetty matalaksi.

"Yksi askel eteen, kaksi taakse"

Vientituotteen kehitys eteni Maarasen mukaan "yksi askel eteen, kaksi taaksepäin" -tyyliin.

– Ensimmäinen haaste oli ja on kausittaisuus. Mahlan keruuaika on vain kolme viikkoa vuodessa. Lisäksi se on äärimmäisen herkkä raaka-aine, pilaantuu herkemmin kuin käsittelemätön maito. Tavoitteenamme oli, ettei mahlaan lisätä mitään mömmöjä.

– Etenimme yrityksen ja erehdyksen kautta. Maailmasta ei löytynyt asiantuntijaa, joka olisi kertonut miten tämä kaikki tehdään.

Ensi keväänä Nordic Koivu toimittaa mahlaa monikansalliselle virvoitusjuomajätille.

– Kaikessa on huomioitava vuoden reagointiaika. Jos uudet ratkaisut tuotannossa eivät olekaan oikeita, on odotettava taas vuosi.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi