14.11.2017 klo 18:30
Uutinen

Pikaruokakuppila sai ihmiset jonottamaan – Hesburgerin Salmela: ”Kasvis ja kala ovat tulevaisuuden pikaruokaa”

Taco Bellin tulo Suomen markkinoille viime viikolla sai ihmiset jonottamaan pikaruokaketjun ulkopuolella. Hesburgerin perustaja Heikki Salmela näkee kuluttajien käyttäytymisessä amerikkalaisen kulttuurin ihailua.

Millaisena Suomen pikaruokakulttuurin grand old man Heikki Salmela näkee nyt jo tutuksi tulleen jonottamisilmiön? Myös Burger King ja Starbuck saivat aikaan pitkät jonot, kun ne rantautuivat Suomeen.

– Me suomalaiset olemme aina ihailleet amerikkalaista kulttuuria ja Taco Bell on osa sitä. Minusta on hieno juttu, että tulee uusia pikaruokapaikkoja ja ihmisille vaihtelua, Hesburgerin hallituksen puheenjohtaja Heikki Salmela kertoo Yrittäjäsanomille.

Taco Bell on vuonna 1962 perustettu amerikkalainen pikaruokaketju. Taco Bell ja suomalainen hotelli- ja ravintola-alan yhtiö Restel ovat tehneet monivuotisen sopimuksen, joka sisältää useita ravintoloita.

Mitä vinkkejä antaisit kotimaisille pikaruokaketjuyrittäjille laajentumiseen?

– Kokemuksella kerron: tee työtä kaksikymmentä vuotta niin, että vietät kaksi vapaapäivää vuodessa. Panosta kaikkesi asiakkaan palvelemiseen. Niin minä ja vaimoni olemme tehneet, nyt jo päivittäisestä toiminnasta luopunut Salmela sanoo.

Hänen poikansa Kari Salmela on yrityksen toimitusjohtaja ja Marko Salmela toimii markkinointi- ja suunnittelujohtajana.

Hesburger-ravintoloita on Suomen lisäksi Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä, Saksassa, Ukrainassa ja Bulgariassa sekä tuoreimpana Valko-Venäjällä. Salmelan mukaan Bulgariaan on tarkoitus avata jopa 50 uutta ravintolaa seuraavan kymmenen vuoden aikana ja kasvattaa Hesburgerista koko maan kattava pikaruokaketju. Bulgariassa on avattu tänä vuonna viisi uutta ravintolaa.

Pikaruokamarkkinoilla tapahtuu

Pikaruokatarjonta on kasvanut voimakkaasti, etenkin suurissa kaupungeissa.

Muun muassa vuonna 2014 perustettu Just Vege on laajentanut tänä vuonna, vuodesta 2015 toiminut Chalupa on niin ikään avannut pääkaupunkiseudulla uusia ravintoloita. Sitten on Splizzeriaa ja Kotipizzaa.

Heikki Salmela povaa seuraavaa menestystarinaa ja laajentajaa kasviksiin ja kalaan keskittyvän pikaruoan puolelta.

– Näen, että ympäristöystävälliset tuotteet; kasvis ja kala, tulevat olemaan tulevaisuuden pikaruokaa.

Hesen historia kantaa kauas

Ensimmäinen hampurilaisravintola Hesburger avattiin Turussa vuonna 1980.

Salmela myi Hesburger-ketjun ja omistamansa hotellit vuonna 1988 lähes 200 miljoonalla markalla (34 miljoonaa euroa) ja osti ketjun takaisin kolme vuotta myöhemmin laman aikaan takaisin 25 miljoonalla (4 miljoonaa euroa).

Yritys työllistää vakituisia työntekijöitä taustayhtiö Burger-In Oy:n palkkalistoilla lähes 1800. Jos franchising-ketjun pisteet lasketan mukaan, palveluksessa on Suomessa kaikkiaan noin 5000 henkilöä.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi