Etsi

Slush

Moderointia koneälyllä – ”Hinnasta tulee houkutteleva pienemmillekin yrityksille”

Utopia Analytics tarjoaa älykästä automatisoitua moderointia, joka osaa analysoida digitaalisia kauppapaikkoja ja nettisisältöjä. Kansanedustaja Tom Packalén (ps.) on mukana yrityksessä.

Tekniikan tohtori, perustaja Mari-Sanna Paukkeri kuvailee yritystä tekoälytaloksi, joka keskittyy tekstianalytiikkaan. Utopia Analytics Oy:n tuote on käytössä esimerkiksi kirpputoripaikka Tori.fissä ja Suomi24-keskustelupalstalla. AI Moderator-tuote saatiin markkinoille toukokuussa 2016.

Tuote on SAAS-palvelu API-rajapinnan kautta.

– Olemme tosi kova osaaja tekoälypuolella. Meillä on erityisosaamista luonnollisten kielten puolelta, laskennallisesta kielitieteestä.

Tällä hetkellä kohderyhmää ovat isot yritykset. Alkuvuodesta yritys julkaisee tuotteen, jolla kuka tahansa voi ottaa moderoinnin käyttöön sivustollaan.

– Alkuvuodesta meiltä voi ostaa automaattisen moderointipalvelun, joka poistaa epäasiallisuudet esimerkiksi nettisivuilta tai Facebookista. Maksu tulee sellaiseksi, että hinta on houkutteleva.

Nykyisin palvelulla on kuukausihinta, joka perustuu volyymeihin.

Hänen vuonna 2012 valmistunut väitöskirjansa oli tekstianalytiikasta ja koneoppimisesta.

– Yrittäjyys oli jo silloin kaukainen haave. Perustin ensimmäisen yritykseni kesällä 2014, ja tein tekoälykonsultointia. Mutta perustamisesta parin viikon päästä törmäsin Tomiin ja päätimme perustaa yrityksen yhdessä.

Tom Packalénille Utopia Analytics Oy on sivuharrastus.

Tulorahoitusta saatu konsultoinnista, rahoituskierros tuloillaan

Palvelu toimii niin, että koneelle opetetaan, miten ihmiset ovat aiemmin sivustoa moderoineet. Data annetaan koneelle, ja se oppii tekemään moderointia linjan mukaisesti.

– Asiakkaalla on tietty moderointilinja, teknologia on kustomoitu jokaiselle asiakkaalle erikseen. Osto-myynti-sivustolla on erilainen moderointilinja kuin keskustelupalstalla.

Yrityksellä on 11 työntekijää, joista tekniikan tohtoreita on kolme. Lisäksi on muita tekoälyn osaajia. Tähän asti on menty tulorahoituksella, jota on tullut konsultointiprojekteilla. Utopia Analyticsilla on ollut myös Tekes-projekteja.

– Haluamme kansainvälistä kasvua, niin päätimme, että haluamme ottaa sijoittajia mukaan, Mari-Sanna Paukkeri kertoo.

Hän kertoo, että yritys voi pian julkistaa rahoituskierroksen tulokset.

Heillä on jo kansainvälisiä asiakkaita, esimerkiksi Sveitsissä.

– Meillä on sellainen strategia, että käymme media-alan messuilla. Mediat tyypillisesti tekevät käsityönä moderointia, joutuvat välillä sulkemaan keskustelut moderointia varten.

– Teemme korkean osaamisen tuotetta ja olemme ylpeitä siitä, kuinka hyvin se toimii.

Yritys on toista kertaa Slushissa. Tapahtumasta he hakevat uusia asiakkuuksia,

– Täällä on mahdollisuus tavata myös kansainvälisiä asiakkaita.

”Sukupuolella ei ole merkitystä”

Startup-maailma on todella miehinen. On sanottu, että startup-yrittäjistä vain 10 prosenttia on naisia. Saako naisstarttiyrittäjä erilaista kohtelua osakseen sukupuolensa takia?

–Tässä genressä, jos olet asiantuntija, sinua kohdellaan asiantuntijana. Oleellista on se osaaminen, sukupuolella ei ole merkitystä. Haluan korostaa sitä, että he, jotka osaavat asioita, he pääsevät eteenpäin.

 

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi