Etsi

Emergency banner

Slush

Näin löydät hyvän työntekijän – kokenut johtaja neuvoo

Lähes 30 vuotta henkilöstöä rekrytoinut Martin Falch kertoo, miten yritykset voivat tehdä itsestään ja johtajistaan kiinnostavia.

Norjalainen Martin Falch seisoo kasvuyritystapahtuma Slushin startup-teemaisella lavalla.

Aiheena on "Yrittäjän opas [työntekijöiden] palkkaamiseen".

Falchin mukaan teknologia-aiheisesta tapahtumasta huolimatta "kaikki haluavat puhua ihmisestä".

Falch on asunut Lontoossa 20 vuotta. Työntekijöiden palkkaamisen hän aloitti jo vuonna 1989, menetti työnsä vuonna 2001, jonka jälkeen hän perusti startup-yrityksen.

Nyt Falchin luotsaama 360leaders auttaa johtajia tekemään heistä ja edustamistaan yrityksistään kiinnostavia.

Falch vyöryttää listan avainsanoja. Esimiehen ja johtajan tulisi saada tiimistään ulos tarvittava voima. Heikkoudet ovatkin voimatekijöitä, erityisesti nöyrien skandinaavien keskuudessa.

Voimaannuttaminen, päätöksenteko, kontrolli ja karisma. Valta, läsnäolo ja lämpö. Hyvästä johtajasta Falch nostaa esimerkkinä Yhdysvaltain ex-presidentti Barack Obaman.

Yrityksen kiinnostavuuteen Falch liittää idean, vision, ihmiset, yrityskulttuurin, tuotteen, teknologian ja sijoittajat.

Miten yritys sitten löytää kiinnostavat työntekijät? Falchin mukaan hakijoita tulisi ajatella "asiakkaina, ei työntekijöinä".

– Löydettyäsi oikealta tuntuvan henkilön saatat miettiä ensimmäisen puolen vuoden aikana, että oliko päätös sittenkin väärä. Sinun on kuitenkin autettava heitä menestymään. Puolen vuoden koeaika on sitä myös työnantajalle. Anna työntekijän tulla luoksesi ja kertoa mitä sinun pitäisi tehdä. Käytä aikaa uuteen kasvoon, Falch listaa.

– Käytä verkostoasi. Jaa hyvät vinkit myös muille, älä pidä toisia yrityksiä kilpailijoina. Vain sillä tavalla voimme rakentaa menestyviä yrityksiä.

Hän kertoo tehneensä "uskomattoman rankoissa" prosesseissa enemmän virheitä kuin muut.

– Olen oppinut, etten tee niitä uudestaan.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuva: Markku Ojala