Etsi

Emergency banner

Slush

Hittipuhelinvalmistajan huikea tarina – houkutteleva sopimustarjous olisi kaatanut Suomenkin valloittaneen yhtiön

Vuonna 2013 perustettu OnePlus teki ensimmäisenä vuonna satojen miljoonien liikevaihdon. Yhtiön toinen perustaja Carl Pei avautui Slushissa yhtiön värikkäästä historiasta.

Kiinalainen OnePlus on viime vuosina noussut rytinällä suomalaisten suosikkipuhelimien joukkoon. Näin siitäkin huolimatta, että yhtiö on vasta neljä vuotta vanha.

Vuonna 2013 perustetun OnePlus -yhtiön ensimmäisen vuoden liikevaihto oli yli 300 miljoonaa dollaria, euroissa yli 250 miljoonaa.

– Perustettuamme yrityksen jokainen työntekijä asetti puhelimensa pöydälle. Jokaisella oli Applen iPhone. Kysyimme toisiltamme, miksi näin. Halusimme kehittää Android-puhelimen, joka huomioi myös yksityiskohdat, yhtiön toinen perustaja Carl Pei kertoi kasvuyritystapahtuma Slushissa.

– Meillä oli alussa vaikeuksia palkata henkilökuntaa. Kukaan ei ollut kuullut meistä, olimmehan Kiinasta.

Kaikki muuttui ensimmäisen tuotteen jälkeen, lähes yhdessä yössä.

"Potkut kaikille"

OnePlus palkkasi nimekkäämpiä osaajia. Yksi tuli liikkumispalveluja tuottavalta, Suomen jättäneeltä Uberilta.

– Hän oli ollut meillä reilun kuukauden. Yhtenä aamuna hän kertoi, että kaikille pitäisi antaa potkut. Olisi rakennettava kokonaan uusi tiimi, Pei muisteli.

– Hänen palkkaamisensa oli erehdys.

Pein mukaan rekrytoinnista vastaavat kysyvät nyt itseltään, pysyisikö työntekijä OnePlussalla seuraavat 5-10 vuotta.

Pei myönsi, että ensimmäisen tuotelanseerauksen jälkeen menestys nousi päähän.

– Olimme voittamattomia. Kaikki tulisi muuttumaan kullaksi, Pei luonnehti.

Mystinen puhelinsoitto

OnePlus suunnitteli halvemman tuotteen massoille. Se muodostui virheeksi.

– Kadotimme meidän alkuperäisen tehtävämme, tavoitteen tehdä lippulaivamalli. Unohdimme, miksi ihmiset tykkäsivät meistä alun perin.

– Myynti on tärkeää, ihan jokaiselle yritykselle. Meille tuote on silti tärkeämpi, ja ihmisten antama palaute siitä

Vuonna 2014 Pei sai yhteydenoton aasialaiselta telealan yritykseltä. Soittaja kertoi työskennelleensä Applen entisen johtajan Steve Jobsin kanssa. Tämä imarteli OnePlussan väkeä.

– Hän halusi tilata meiltä 250 000 puhelinta. Kaupan arvo olisi ollut 90 miljoonaa dollaria (noin 75 miljoonaa euroa).

– Se oli silloin paljon rahaa, on sitä nytkin. Olimme täynnä intoa, mutta yritimme pysyä nahoissamme.

"Opimme läksymme"

Neuvotteluvaiheessa ehdotus tuntui liian hyvältä ollakseen totta. Kuka ottaisi riskin, jos kaikki luurit eivät kävisivätkään kaupaksi? Operaattorit kun maksavat vain myymistään puhelimista.

– Kiitin uskosta meihin, mutta ehdotin heidän maksavan ennakkona 50 prosenttia kaupasta. Hän ei halunnut maksaa etukäteen, piti sitä outona juttuna.

Kauppa jäi toteutumatta. Pein mukaan pari kuukautta myöhemmin toinen puhelinvalmistaja tarttui samaan täkyyn. Operaattori sai myydyksi vain 20 000 puhelinta.

– Emme olisi nyt Slushissa, jos olisimme suostuneet kauppaan.

– Olimme oppineet läksymme. Henkiinjääminen ei ole ehkä kaikkein seksikkäinen asia, mutta lopulta kuitenkin hyvin tärkeää, Pei totesi.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuva: Markku Ojala