Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Markkinointi

Maalintekijä Paraisilta teki näyttävän paluun 90-luvulla – Viidakkorumpu siivittää kasvuun

Virtasen maalitehtaan vuosikymmeniin on mahtunut paljon: Eau de Colognea ja sittemmin neljän öljyn maalia.

Viime vuonna yritys ylsi 2,2 miljoonan liikevaihtoon, joka oli tuplasti vuoden 2011 lukuja suurempi. Kasvu on jatkunut.

– Kasvu on tullut tekemällä jalkatyötä. Myynnin lisäksi myös markkinoinnissa olemme tehneet jotain oikein,  toimitusjohtaja Kimmo Suomi luettelee.

Viidakkorumpu on viestinyt hyvää sanomaa läpi vuosien.

– Se on markkinointimedioista kaikista vahvin, kun sukulainen tai ystävä suosittelee jotain. Se on vahvin krediitti, jonka tuote voi saada.

Toki on muutakin. Virtasen Maalitehtaan näytemaalin voi jo kolmatta vuotta tilata kauppiaalta.

Virtasen maalitehtaan syntytarina on värikäs: perustaja Aimo Virtanen aloitti yhtiökumppaneidensa  kanssa liiketoiminnan Eau de Colognen valmistuksesta 1940-luvulla. Aika pian markkinat ohjasivat maalien suuntaan. Sitten Virtanen myi liiketoiminnan, mutta vuonna 1991 hän aloitti uudelleen. Kuulopuheen mukaan puhelin soi sen verran tiuhaan: ”mikset tee maalia”.

Vuonna 2007 toimitusjohtajaksi ja osaomistajaksi astui Kimmo Suomi. Muita omistajia ovat perustajan tyttäret Maiju Silén ja Anu Kiiski sekä Aimo Virtanen.

Yritys työllistää yhdeksän vakituista työntekijää. Tosin sesonkina miehitys oli suurempi.  

– Heinäkuu on sesonkimme, kun ulkomaalibisneksessä olemme.

Kestävä kehitys mielessä

Kestävä kehitys on mikroyritykselle tärkeää. Yhtenä esimerkkinä maalitehtaan pigmentit ovat tehty 80-prosenttisesti kierrätysmetallista.

– Tässä on kaksi puolta, eli se, mistä materiaaleista tuotteet ovat tehty ja toinen mikä niiden käyttöikä on. Mottomme on olla ’terveen talo paras kaveri’.

Tämän opin

– Markkinoinnissa kyse on aina yksilöistä, jotka tekevät omia päätöksiään, vaikka tavoittelemmekin massoja. Sitä täytyy kunnioittaa. Maalia myydään maanlaajuisesti muun muassa K-raudoissa. Kysyntäpaine syntyy asiakkaiden kautta. Pyrimme viestimään loppukäyttäjille, eli maalaaville asiakkaille, Kimmo Suomi kertoo.

Jälleenmyyjäpeitto on suunniteltu sellaiseksi, ettei ole paljon päällekkäisyyksiä.

– Näin kullakin kauppiaalla on selkeä tontti hoidettavanaan.

Kuva: Vesa-Matti Väärä

Riikka Koskenranta