Etsi

Täydellisen kierron osaaja: ”Olemme vasta raapaisseet pintaa, valtavat mahdollisuudet”

Touchpointin missiona on olla maailman vastuullisin työvaateyritys. Vuonna 2008 perustettu Touchpoint Oy on hyvä esimerkki kiertotaloudesta.

Yrityksen liiketoiminnan keihäänkärkenä ovat ekologiset työvaatteet, jotka valmistetaan Baltiassa alihankkijalla kierrätetyistä ja kierrätettävistä materiaaleista sekä poistotekstiileistä. Työvaatteiden lisäksi yritys valmistaa asiakasyritysten brändiä tukevia tuotteita.

Suomessa syntyy 71,5 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä vuosittain. Luku on vuodelta 2015.

Kierrätetystä tekstiilistä komposiittimateriaalia

Hollanti on paljon Suomea edellä kiertotaloudessa. Toimitusjohtaja Outi Luukko kertoo heidän löytäneen Keski-Euroopasta uusia ratkaisuja. Vaatteiden lisäksi Touchpoint on valmistuttanut kierrätetystä tekstiilistä komposiittimateriaalia, joka päätyi terassikalusteiksi Hesburgerille.

–  Hollantilaisen sopimuskumppanimme Dutch awearness’in innovaation avulla poistotekstiiliä ja jätemuovia hyödyntämällä tehdään erilaisia kalusteita. He lähtivät heti lennossa mukaan hankkeeseemme, perustaja Carita Peltonen kertoo.

Yrityksen myynti-markkinointijohtaja Peltosen mukaan tämä on hyvä esimerkki innovaatiosta, joka todella toimii.

– Kalusteilla on 50 vuoden takuu, jonka jälkeen ne voidaan vielä hyödyntää uudelleen komposiitiksi. Poistotekstiilin kanssa olemme pystyneet luomaan täydellisen kierron asiakkaillemme, josta ei mene hukkaan mitään.

Muutaman sentin kiertotalousmaksu

Touchpoint vastaa asiakkaiden tekstiileistä ja resurssitehokkaasta kierrättämisestä.

– Niin sanotusta Infinity-kankaasta valmistettuihin tuotteisiimme kuuluu kiertotalousmaksu. Se on vain muutaman sentin t-paidassa. Haluamme omalta osaltamme kantaa kortemme kekoon, ja että tuote olisi mielenkiintoinen, olemme pienentäneet katettamme.

Infinity-vaatteen voi kierrättää kahdeksan kertaa ja kun tuote tulee elinkaarensa päähän, siitä tehdään kuiduttamalla uusi lanka ja uusi kangas. Tuotteessa on qr-koodi, jonka kautta löytyy valmistustiedot.

Vastuulliset työvaateet voidaan kierrättää 8 kertaa

TouchPoint -brändin lisäksi yrityksellä on ravintola-alalle luotu työvaatemallisto Rafla ja Trashtag -tuotemerkit. Syksyllä työvaatemallisto laajeni hoiva-alalle.

– Olemme vasta raapaisseet pintaa, ja näemme tällä alalla valtavat liiketoimintamahdollisuudet, toimitusjohtaja Outi Luukko uskoo.

– Kansainvälisyys ottaa askeleita. Pää on aukenemassa Sveitsiin ja yritys pyrkii Skandinavian ja Hollannin markkinoille.

Helsinkiläisyritys työllistää yhdeksän työntekijää.

Kuva: Aleksi Mäkelä

 

Riikka Koskenranta