Etsi

Maailma

Oppimisen Facebook – ”Perinteiset kilpailuasetelmat eivät toimi tässä”

Claned yhdistää pedagogian ja tekoälyn. Yrityksen oppimisalustaa käyttää myös YK, jonka globaali innovaatioyhteisö toimii verkkoympäristössä.

Järjestelmä ymmärtää, miten opiskelijat oppivat ja personoi oppimisen jokaiselle yksilölle sopivalla tavalla. Ajatuksena on, että oppimismotivaatio ja -tulokset paranevat. Yrittäjien visioissa Claned on oppimisen Facebook.

– Yrittäjälle tuotteen hyöty kiteytyy siihen, että oppimisalustan avulla yritykset näkevät, mitä taitoja henkilöstöllä on ja mitä heiltä puuttuu. Näin osataan kohdentaa kouluttamisaktiviteetteja oikein, Claned Groupin Mervi Palander ja Vesa Perälä kertovat Yrittäjä-lehdelle.

Claned Groupin oppimisalusta oli aikaisemmalta nimeltään TribaLearning. Vuonna 2013 perustettu yritys on niittänyt mainetta: viime vuonna Worlddidac-säätiön innovatiivisten koulutustuotteiden palkinto, syksyllä käydyn TechEdvocate -kilpailun paras oppimisanalytiikkayritys ja samaisessa kilpailussa finaalisija paras personoitu sovellus -kategoriassa. Edtech on lyhenne koulutusteknologiasta.

Perustajista Mervi Palander on toiminut pitkään digitaalisen oppimisen parissa. Palander työskenteli 1990-luvun puolivälissä Nokian elearning -järjestelmien parissa. Sarjayrittäjä Vesa Perälä on perustanut yrityksiä myös ulkomaille, muun muassa Saksaan Inbot-nimisen yrityksen, joka auttaa asiakashankinnassa yhdistämällä siihen luottamuksen. Muita perustajia ovat Antti Pasila ja Micke Paqvalén. Nelikko omistaa noin 60 prosenttia yrityksestä.

– Yritys lähti siitä, kun Mervi oli vuonna 2011 Finpro-vuosinaan Future Learning Finland -klusterin bisnesdelegaatiomatkalla Intiassa. Intian silloinen opetusministeri oli halunnut yhteisöllisen ja skaalattavan järjestelmän sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutukseen, Perälä taustoittaa.

Perälä ja Palander tunsivat toisensa jo Nokia-vuosilta. Silloin nykyiset liikekumppanit päättivät, että tällainen oppimisympäristö pitää tehdä.

Yritys perustettiin vuoden 2013 alussa. Ensimmäisessä rahoituskierroksessa keväällä 2013 he keräsivät 1,5 miljoonaa euroa. Kesäkuussa 2013 Claned Group palkkasi ensimmäiset tuotekehittäjät ja devaajat. Nyt yritys työllistää 30 ammattilaista. Tuotekehitys vei 3,5 vuotta.

Nyt siemenvaiheen rahoituskierroksia on takana kolme. Rahassa yritys on kerännyt noin 4,5 miljoonaa euroa ja sen lisäksi se on saanut 1,5 miljoonaa Tekesiltä ja EU:lta. Lisäksi yhtiö on kerännyt viime vuonna joukkorahoitusta.

– Tuotteemme on pilvipalvelu, joka on valmiina minuuteissa. Hinnoittelu koostuu pay as you go -maksusta, eli asiakas maksaa siitä, mitä on käytössä. Sen lisäksi 20 euron lisenssimaksu per käyttäjä per vuosi ja miniminä on 100 käyttäjää. Voimme tarjota koulutusta siihen päälle. Toisaalta, jos käyttäjiä on vaikka 100 000, niin tulee volyymialennus.

Avoimen lähdekoodin Moodle on monille yliopistossa tai täydennyskoulutuksessa opiskelleille tuttu oppimisympäristö. Clanedin oppimisalusta tavoittelee enemmän kuin Moodle: se hyödyntää tekoälyä personoinnissa ja on ottanut oppia sosiaalisesta mediasta vuorovaikutuksen luomisessa.

Auttaa optimoimaan ajankäytön

Tuotteen yhtenä tavoitteena on optimoida opiskelijan tai koulutukseen tulijan ajankäyttöä. Palander ja Perälä puhuvat muun muassa engagement-datasta, jossa tutkitaan sitä, kuinka sitoutunut opiskelija on opintoihin.

– Tuomme ihmiselle ja organisaatiolle opintopolkuja, jotka optimoivat koulutukseen tarvittavaa ajankäyttöä. Näin ei istuteta ihmistä turhaan kurssilla. Käänteisesti saamme dataa siitä, mitä yrityksen henkilökunta osaa, mitä heidän pitäisi osata ja mitä heille pitäisi opettaa, toimitusjohtaja Mervi Palander selittää.

Kehitysvaiheessa täydennyskoulutusohjelma opettajille

Kaupallisille markkinoille tuote lanseerattiin syksyllä 2016. Pilottiasiakkaita on ollut loppuvuodesta 2015. Samoihin aikoihin Claned Group kehitti ratkaisua yhdessä Helsingin yliopiston kanssa.

– Steve Jobsia siteeraten olemme lähteneet siitä, että kun rakennetaan uutta disruptoivaa tuotetta, ei voi mennä ovelta ovelle keräämään visiota siitä, millainen tuotteen pitäisi olla. Katsottiin, mikä toimi, mikä ei toimi, ja tuotiin betajuttuja mukaan

Asiakkaina on isoja organisaatioita, kuten Microsoft, kaupunkeja ja YK:n kaltaisia kansalaisjärjestöjä. Sitten on yrityksiä ja oppilaitoksia, kuten Oulu Business School.

Microsoftin kanssa yhtiö rakentaa parhaillaan täydennyskoulutusohjelmaa suomalaisille opettajille.

Microsoft kantaa projektilla yhteiskuntavastuutaan.

”Meidän kannattaa Suomessa hyödyntää toisiamme”

Suomalainen startup-ympäristö ja etenkin koulutusteknologiasektori saa yrittäjiltä kehuja. Palander iloitsee digitaalisessa liiketoiminnassa yleistyvästä alusta-ajattelusta. Alustamallissa tuotteen tai palvelun ympärille syntyy ekosysteemi, eli alusta, jolla muut toimijat myyvät omia tuotteitaan, palvelujaan tai arvoaan.

– Pystymme tekemään yhteistyötä peliyhtiöiden ja erilaisten vientitoimialojen kanssa. Saku Tuomisen HundrED tavallaan tallaa maastoa meille muille. Meidän kannattaa Suomessa hyödyntää toisiamme.

HundrED etsii ja jakaa innostavia opetusinnovaatioita kaikkialta maailmasta, ja kaikkialle maailmaan. Yritys keskittyy esiopetukseen, peruskouluun ja lukioon.

–Tämä on nuori toimiala, eivätkä perinteiset kilpailuasetelmat toimi tässä. Siitä on hyötyä, kun olemme syntyneet pieneltä markkinalta, Palander pohtii.

Startup-yritys ei ole vielä voitollinen. Tämän vuoden liikevaihto tulee olemaan 0,5-1 miljoonan välillä.

– Kasvu on tärkeämpää kuin voitollisuus. Tästä tulee ensimmäinen hyvä kaupallinen vuosi. Toivottavasti vuodenvaihteessa saamme brändättyä liikevaihtoa ylöspäin, kun Espanjan toiminnot lähtevät käyntiin tammikuussa, Perälä kertoo.

Ensi vuoden ensimmäisellä kvartaalilla yritys tekee rahoituskierroksen kansainväliseen kasvuun.

Yrityksellä on vientiä Intiaan, Australiaan ja Singaporeen.

Julkisesta vienninedistämisestä ollut hyötyä

Markkinat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Vuosina 2010–2011 koulutusteknologiayrityksiä oli Suomessa kourallinen, nyt Palanderin mukaan yrityksiä on noin 300.

Edtech-markkinoiden arvellaan vuonna 2020 olevan 212 miljardin euron suuruiset vuositasolla. Koko koulutusmarkkina on huimasti isompi. Claned Group on ollut Team Finlandin vienninedistämismatkoilla Etelä-Amerikassa ja opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasosen matkalla Kiinassa bisnesdelegation mukana.

– Finprolla ja OPM:llä on nyt aiempaa selkeämmät roolit. Julkinen sektori on aktivoitunut startup-kenttään ja siitä on hirmuisesti hyötyä, Mervi Palander kiittelee.

Syyskuussa Opetushallitus käynnisti kansallisen koulutusteknologian vientiohjelman, johon voi hakea mukaan. Virasto laittaa edtech-yritykset klustereihin yrityksen vientivalmiuden mukaan. 

Marras-joulukuun vaihteen kasvuyritystapahtuma Slush on toiveiden tynnyri lukuisille startup-yrittäjille. Palander ja Perälä ovat yrityksensä kanssa jo omalla ständillä neljättä kertaa mukana.

– Haemme sieltä näkyvyyttä, asiakkaita ja sijoittajakontakteja. Viime vuonna ständillämme kävi noin 400 ihmistä. Haemme myös kanavapartnereita.

Kanavapartneri on eräänlainen myyntipartneri, joka auttaa asiakkaita löytämään tuotteesi.

– Tarvitsemme muskelin kasvuun, se voi tulla strategisen tai institutionaalisen kumppanin kautta. Järjestelmässämme ei ole teknologia- eikä markkinariskiä, me on todistettu se.

Kuva: Claned Group Oy

 

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi