30.1.2018 klo 08:54
Uutinen

Personal trainer kasvattaa yritystään aidolla markkinoinnilla

Millainen merkitys on markkinoinnilla yrityksen alkutaipaleella? Iso, sanoo personal training -palveluita tarjoava yrittäjä.

Fitness-urheilija Bettina Gräsbeck päätti ryhtyä yrittäjäksi viitisen vuotta sitten. Heti alkumetreillä Gräsbeck päätti, että hän on yrittäjä, joka näkyy ja kuuluu.

–Tänä päivänä asia vain on niin, että fitness-alalla sosiaalisessa mediassa on oltava aktiivisesti mukana, jos yrittäjänä meinaa pärjätä, Gräsbeck sanoo.

Gräsbeckin yritys NB – Health and Nutrition Oy tarjoaa personal training -palveluita. Tärkein markkinointikanava on ollut alusta asti yrityksen omat kotisivut. Erityisen hyvin potentiaaliset asiakkaat ovat löytäneet blogikirjoitukset, joissa Gräsbeck kertoo harjoittelunsa ylä- ja alamäistä ja valmistautumisesta kilpailuihin sekä purkaa osiin omaa harjoitus- ja valmennusfilosofiaansa.

– Alkuun kirjoitin kerran viikossa. Nykyisin tähtään siihen, että kirjoitan blogiin kerran kuussa huolellisen tekstin, sillä en halua loputtomiin kertoa syöneeni taas kanaa, Gräsbeck neuvoo.

Strategia toimii. Gräsbeckillä on personal training -asiakkaita enemmän kuin hän ehtii ottaa.

– Parhaiten pärjää olemalla aito. Haluan, että ihmiset huomaavat minun vastaavan itsestäni somessa antamaa kuvaa.

Tee se itse -henki kantaa pitkälle

Perustettuaan yrityksen Gräsbeck työllisti itsensä ensimmäiset puolitoista vuotta suuren kuntosaliketjun kautta. Se oli tärkeää sekä kokemuksen että markkinoinnin näkökulmasta.

– Sain sitä kautta arvokasta kokemusta, tunnettavuutta ja ennen kaikkea tärkeitä kontakteja, joiden avulla uskalsin ryhtyä kokonaan itsenäiseksi.

Gräsbeck on huomannut, että itsensä markkinoiminen vaatii tee se itse -henkeä. Hyvä esimerkki ovat hänen tekemänsä treenausvideot, joita Gräsbeck julkaisee Youtube-videopalvelussa.

– Vihaan tietokoneita, enkä aloittaessani tiennyt tekniikasta mitään. Yhden videon tekemiseen menee kuitenkin niin paljon aikaa, ettei minulla olisi varaa maksaa siitä ammattilaiselle. Olen opetellut kuvaamaan ja editoimaan itse.

Ihan kaikkea ei tarvitse osata tehdä itse

Valmista tulee, kun jokaiselle omalle työtunnille ei laske hintaa. Samalla Gräsbeck kuitenkin muistuttaa, että yrittäjänkään ei tarvitse osata kaikkea itse. Esimerkiksi verkkosivujen tekemisen Gräsbeck on antanut ammattilaisten käsiin. Verkkosivut ovat tärkeä markkinointikanava, joten niiden on oltava edustavat ja toimittava varmasti.

– Ensimmäiset sivuni teetin kaverilla, ja tähän meni joitakin satasia. Seuraaviin panostin hieman enemmän, ja rahaa kului hieman yli tuhat euroa. Ajattelen summat ennen kaikkea investointina yritykseeni, en kuluina.

Aitous kantaa pitkälle

Gräsbeck innostuu ja kokeilee nopeasti, joten hutejakin joskus tulee.

– Kerran maksoin Googlelle mainostamisesta, mutta en huomannut mitään vaikutusta. Ehkä en panostanut tarpeeksi rahaa, Gräsbeck miettii.

Sittemmin Gräsbeck ei ole mainostilasta maksanut. Näkyvyyttä saa ilmaiseksikin esimerkiksi Instagramissa, johon Gräsbeck postaa kuviaan ahkerasti.

– Kuvissa olen panostanut ammattilaisten käyttöön ja julkaisen vain huolella valikoituja kuvia. Kohderyhmäni ovat noin 40-vuotiaat naiset, ja heille visuaalisuus on äärimmäisen tärkeä tekijä.

Gräsbeck huomauttaa, että personal training -alalla hän on itse itsensä paras käyntikortti. Markkinointi vakuuttaa, kun hän itse näyttää terveeltä ja hyvinvoivalta. Siksi Gräsbeck huolehtii siitä, että oma ulkonäkö vaatteista meikkiin on mietittynä ja kunnossa.

– Ja kyllähän Instagram-kuvissa on kiinnostavampaa, jos niissä tekee jotakin muutakin kuin näyttelee vain omaa takapuoltaan.”

Bettina Gräsbeckin markkinointivinkit yrityksen perustamista suunnittelevalle

1. Tee itse mitä osaat – ja opettele lisää. Blogin pitäminen on huomattavasti edullisempaa kuin mediamainonta. Videoita voi opetella kuvaamaan ja leikkaamaan, vaikka ei tekniikka olisi alkuun vierasta.
2. Osta mitä et osaa. Ole itsellesi rehellinen: kaikkeen aika ei riitä. Esimerkiksi verkkosivut voi olla järkevää ostaa ulkoa.
3. Ole aito. Uskottavuus ammattilaisena syntyy, kun sosiaalisessa mediassa annettu kuva vastaa todellisuutta.

Kuva: Juho Paavola

Lue uuden yrittäjän markkinoinnin muistilista ja muuta tietoa yrityksen perustamisesta >>