31.1.2018 klo 09:56
Uutinen

Liiketoimintasuunnitelma auttoi ymmärtämään asiakkaita paremmin

Kokeneiden yritysvalmentajien yrityksestä piti tulla laskutuspalvelua tarjoava yrityshautomo, mutta toisin kävi. Liiketoimintasuunnitelma auttoi ymmärtämään asiakkaita ja näytti uuden suunnan.

Yritysvalmentajat Markku Jääskeläinen ja Ilkka Karttunen perustivat yrityshautomo Omapajan ihmisille, joilla oli kaikki edellytykset yrittäjänä menestymiseen mutta uskallus yrittäjäksi heittäytymiseen puuttui.

– Laskutuspalvelun ajattelimme olevan vain järjestämämme valmennustoiminnan apuväline, Jääskeläinen kertoo.

Pian yrittäjät kuitenkin huomasivat, että todellisuus oli toinen: yrityshautomon valmennettavat halusivatkin jäädä tekemään töitä hautomon suojiin.

– He halusivat jäädä ennemmin kuin hankkia oman y-tunnuksen, Jääskeläinen sanoo.

Yrittäjät olivat uuden edessä: Jääskeläinen ja Karttunen olivat painottaneet vuosittain sadoille yritysvalmennettaville oman asiakaskunnan tuntemisen tärkeyttä. Nyt he itse olivat tilanteessa, jossa eivät tienneet, ketä heidän yrityksensä tulisi palvella ja mitä asiakkaat heiltä itse asiassa olisivat ostamassa. Kurssi korjattiin liiketoimintasuunnitelmalla.

Perusasioiden selvittäminen kannattaa

– Perusasioiden selvittäminen ja aivan perustavanlaatuiset lapiohommat voivat tulla eteen myös toiminnassa olevalle yritykselle, Jääskeläinen toteaa.

– Kaikkein tärkeintä on ymmärtää, että bisneksen perusta on asiakkaiden tarpeiden täyttäminen, ei ainoastaan oma osaaminen.

Kun Jääskeläinen ja Karttunen tutustuivat markkinoihin, he totesivat, että kevytyrittäjien laskutuspalveluille oli kysyntää, mutta tähän erikoistuneet palveluntarjoajat olivat valtakunnallisia ja suuria. Aivan ensiksi oli päätettävä, kannattiko haastavassa tilanteessa edes jatkaa yrityksen toimintaa.

Keskustelut jo olemassa olevien verkostojen kanssa vahvistivat kuitenkin käsitystä siitä, että oma yritys oli riittävän erilainen pärjätäkseen markkinoilla.

Liiketoimintasuunnitelma lisää ymmärrystä

Markkinatuntemus syntyy Jääskeläisen mukaan liiketoimintasuunnitelman suunnitteluprosessin myötä: Ketä ovat yrittäjän haluamat asiakkaat ja muodostavatko he riittävän suuren markkinan omalle liiketoiminnalle? Pystyykö yritys tarjoamaan asiakkaille jotain, mikä eroaa riittävästi sen kilpailijoiden tarjonnasta?

Jääskeläinen painottaa, että ennen kaikkea liiketoimintasuunnitelma korvaa luulon tiedolla. Ja sinä hetkenä – Jääskeläinen on nähnyt useasti – haaveilijoiden silmissä syttyy aivan uudenlainen palo.

– Tieto on se, mikä synnyttää intohimon tekemiseen ihmisessä, joka on siihen saakka haaveillut yrittäjyydestä. Silloin on helppo alkaa tehdä kaikkea sitä ideointia ja myyntiä, mitä yrittäjän polulla vääjäämättä on.

Tee liiketoimintasuunnitelmaa suurella tunteella

Jääskeläinen haastaa heittäytymään liiketoimintasuunnitelman tekemiseen ja ohjaa suhtautumaan siihen virallisen dokumentin sijaan suurella tunteella.

– Sen tulee olla dokumentti kaikesta siitä, mitä itse kokee, tuntee ja tietää omasta yritysideasta. Se tehdään nimenomaan itseä varten, ei jollekin muulle ulkopuoliselle arvioijalle.

Liiketoimintasuunnitelman tuloksena Jääskeläisen ja Karttusen yrityksen idea tarkentui entisestään. Yritys jatkaa alkuperäisen ajatuksen mukaisesti matalan kynnyksen vaihtoehtona yritysidean kasvattamiseksi. Prosenttimääräistä palkkiota vastaan kevytyrittäjä saa laskutuspalvelun lisäksi sparrausapua. Jos idea kantaa ja asiakkaalle on kannattavinta siirtää toiminta omaan yritykseen, Omapaja jatkaa halutessa tilitoimistokumppanina.

– Ajatus siitä, että ensin täyttää patentti- ja rekisterihallinnon lomakkeet ja alkaa sitten myydä ja haalia asiakkaita, on yksinkertaisesti liian pelottava. Nyt voidaan tavallaan käydä käsikynkkää siihen kuolemanlaaksoon, missä selvitetään, kantaako idea vai ei, Jääskeläinen sanoo.

Alkuun pääse riittävällä uteliaisuudella

Jääskeläisen mukaan yhä useampi on valmis ottamaan selvää mitä yrityspolulla on tarjolla. Laajemmassa mittakaavassa muutos merkitsee työelämän murrosta.

– Yrittämisestä tulee yhä useammalle oma ansaintamallinsa ja tapa saada palkkaa työstään. Mutta aivan ensin täytyy tuntea markkinat ja ottaa selvää kannattaisiko yrittäjyys sittenkin, eikä luovuttaa pelkän epäluulon takia.

Alkuun liiketoimintasuunnitelmassa pääsee jo riittävällä uteliaisuudella.

– Yksin suunnitellessa voi olla suureksi avuksi, kun piirtää kuvia siitä tiedosta mitä itsellä jo on, sillä sitä kautta voi löytää yllättävän pieniäkin eteenpäin auttavia piirteitä. Isoa arkkia vain pöydälle, Jääskeläinen kannustaa.

Kuva: Juha-Pekka Honkonen

Lue lisää liiketoimintasuunnitelmasta ja yrityksen perustamisesta >>