30.1.2018 klo 10:21
Uutinen

Kodintekniikan kaupassa hurraa-huutoja: Myynti piristyi reilusti

Viime vuosi oli yhtä juhlaa viihde-elektroniikkakauppiaille. Suomalaiset ostivat innolla muun muassa isoja televisioita ja kaiuttimia.

Viihde-elektroniikan myynti kasvoi viime vuonna 16,3 prosenttia. Kameroissa kasvua oli niin ikään reilusti, 11,6 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Vähemmän kasvoi kodin tietotekniikka, 0,7 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi tuoreesta kodintekniikkaindeksistä.

Isot televisiot suosiossa

Viihde-elektroniikan myynnin kasvu oli suurinta ultra hd -televisioissa (kasvua 68,1 prosenttia). Televisiota ostavat päätyvät yhä useammin isoon, yli 55 tuuman kuvaruutuun. Televisioiden myyntiä kasvattaa myös halu hyödyntää suoratoistopalveluita. Nyt ultra hd -televisioiden osuus on peräti 79,9 prosenttia tv-kaupan arvosta, ja yli puolet (59,4 %) kotiin tuoduista televisioista on uhd-malleja.

Langattomuus valttia äänentoistossa

Musiikki kuunnellaan yhä useammin älypuhelimesta. Tästä kertoo pitkään jatkunut kasvu langattomien monihuone- ja bluetooth-kaiuttimien sekä etenkin hifi- ja mobiilikuulokkeiden (kasvua 41,1 prosenttia) ryhmissä. Tv-ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi 30,8 prosenttia.

Kamerakauppa vilkastui

Eniten kameramarkkinoilla suosiotaan nostivat peilittömät järjestelmäkamerat (kasvua 45,8 prosenttia). Niiden osuus kaikista järjestelmäkameroista oli kappalemäärissä mitattuna 41,0 prosenttia ja myynnin arvosta laskettuna 38,0 prosenttia. Peilietsimellä varustettujen järjestelmäkameroiden myynti kasvoi 1,3, kiinteäobjektiivisten 6,6, videokameroiden 2,4 ja action-kameroiden 9,0 prosenttia.

Älykellojen myynti nousi 23 prosenttia

Älypuhelimien kauppa jatkui vilkkaana koko vuoden 2017 ajan, ja niitä ostettiin Suomessa yli 2,3 miljoonaa kappaletta. Kasvua mitattiin sekä myynnin arvossa että kappalemäärissä. Älykellojen myynnin arvo nousi 23 prosenttia. Tietokoneiden myynti kasvoi 7,7 prosenttia, mutta tablettien laski 12,4 prosenttia. Tabletteja ostetaan silti kappalemäärissä mitattuna saman verran kuin tietokoneita, ja kaupan arvo on yli kaksinkertainen verrattuna esimerkiksi kameramyyntiin.

Kuva: iStockPhoto

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi