Etsi

Google tutki: Verkkosivulla ratkaiseva merkitys pk-yrityksen menestymiseen

Pk-yritykset, joilla on verkkosivusto, kasvoivat noin kahdeksan kertaa nopeammin kuin yritykset, joilla ei ole lainkaan verkkosivua.

Google, Suomen Yrittäjät ja Vainu.io toteuttivat viime keväänä laajan tutkimuksen, jossa selvitettiin, miten pk-yritykset hyödyntävät verkkoa esimerkiksi asiakashankinnan kanavana.

Tuolloin selvisi, että kolmannekselta pk-yrityksistä puuttuu verkkosivu vielä kokonaan. Merkittävä osa yrityksistä tyytyi staattiseen verkkosivuun. Paitsioon oli näin ollen jäänyt asiakasmäärän kasvattaminen verkkomainonnalla, verkkokaupalla tai verkkosivun chat-asiakaspalvelulla.

Tutkimus toistettiin viime syksynä kolmessa Pohjoismaassa ja nyt sen tulokset ovat selvillä. Tuore tutkimus toteutettiin tarkastelemalla lähes 170 000 yrityksen verkkosivuja kolmessa maassa.

Tulosten perusteella kahdella kolmesta pk-yrityksestä Pohjoismaissa (Suomi, Ruotsi ja Norja) on ainoastaan staattinen verkkosivusto ja vain noin joka viides mainostaa digitaalisesti. Ruotsi menestyy kaikissa kategorioissa parhaiten.

Tuloksista selviää myös, että ne suomalaiset pk-yritykset, joilla on verkkosivusto ja jotka mainostavat tai hyödyntävät interaktiivisia palveluja, kasvoivat noin kahdeksan kertaa nopeammin kuin yritykset, joilla ei ole lainkaan verkkosivua. Yritykset, joilla oli vain staattinen verkkosivu, kasvoivat selvästi hitaammin.

"Verkkokaupan kalleus on harhaluulo"

– Uusi selvitys vahvistaa aikaisemman tutkimuksen tuloksia. Yritykset, jotka ovat verkossa ja pyrkivät aktiiviesti hankkimaan asiakkaita, menestyvät paremmin, Googlen Suomen maajohtaja Antti Järvinen sanoo.

Suomessa on edelleen paljon yrityksiä, joilla ei ole lainkaan verkkosivuja. Järvisen mukaan syitä siihen on monia.

– Kyse on osittain osaamisesta ja peloista. Osaamattomuus ja tietämättömyys ovat silti eri asioita. Kaikki pk-yritykset eivät välttämättä tiedosta, miten iso rooli digitaalisuudella on ja sillä, että yrityksen pitäisi olla löydettävissä verkkosivujensa kautta. Osittain kyse on varmasti myös rahasta.

Järvisen mukaan yleinen harhaluulo on, että verkkokaupan ja esimerkiksi chat-asiakaspalvelun toteuttaminen olisi kallista.

– Näin ei ole. Itse asiassa hinta on nykyisin jo varsin kohtuullinen.

– Haluan ehdottomasti kannustaa suomalaisyrityksiä uteliaisuuteen ja selvittämään, mitkä ovat yrityksen omat mahdollisuudet. Se tulee olemaan palkitsevaa, Järvinen jatkaa.

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi