21.2.2018 klo 10:46
Uutinen

Kotimainen startup tarrasi kasvavaan majoituksen välitysbisnekseen

Lyhytaikaiseen asunnonvuokrauspalveluun keskittyvä Hostaway on kerännyt kasvurahoituskierroksen. Yritys tekee yhteistyötä isojen myyntikanavien, kuten Booking.comin kanssa.

Palvelun myynti alkoi vasta viime vuoden lopulla. Startup keräsi juuri 700 000 euron rahoituksen. Yhteensä Hostaway on kerännyt 1,16 miljoonan euron rahoituksen enkelisijoittajilta ja Business Finlandilta. Muun muassa sijoitusyhtiö Sontek on rahoittanut Hostawayta.

– Pääansaintakanavamme ovat property managerit, jotka yleensä hallinnoivat 5-1000 asuntoja. He maksavat kuukausimaksua meille, yleensä kyseessä on kiinteä kuukausimaksu jokaisesta kämpästä, yksi perustajista Mikko Nurminen kertoo.

– Yritys auttaa ammattimaisia asunnonvuokraajia säästämään aikaa ja kasvattamaan liiketoimintaansa tarjoamalla mahdollisuuden mainostaa ja hallinnoida kohteitaan samanaikaisesti suurimmissa matkailusivustoissa yhden käyttöliittymän kautta, toimitusjohtaja ja perustaja Marcus Räder kertoo.

Yhdistää isoimmat matkailusivustot vuokraajalle yhteen palveluun

Hostawayn Räderin ja Mikko Nurmisen mukaan ammattimaisten vuokraajien on nyt tärkeää olla mukana kaikissa merkittävimmissä matkailusivustoissa kasvattaakseen liiketoimintaansa. Kolmas perustaja Saber Kordestanchi.

Sivusto on yrittäjien mukaan ensimmäinen palvelu, joka yhdistää kaikki merkittävimmät matkailusivustot asunnonvuokraajalle reaaliaikaisesti.

– Asunnonvuokraajat voivat hallinnoida hintoja ja varauskalenteria sekä lähettää viestejä vieraille suoraan Hostawayn kautta huolimatta siitä, mitä myyntikanavaa vieraat käyttävät, sanoo Räder sanoo.

Alkuvaiheessa vielä, markkina kasvaa kohisten

Nurmisen mukaan viime tilikauden myynti oli 60 000 euroa, kun myynti starttasi vasta loppuvuodesta.

– Tälle vuodelle odotamme vajaata miljoonaa. Tavoitteenamme ei ole heti saada break eveniä rahoituksen myötä, mahdollisesti loppuvuodesta tilanne sellainen, että pystymme tekemän tulosta. Olemme päässeet hyvin kasvuun kiinni.

Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Torontossa ja Barcelonassa. Muutama työntekijä on myös Venäällä ja Ukrainassa. Yritys työllistää noin 20 henkilöä.

– Isojen myyntikanavien kanssa olemme tehneet yhteistyötä. Booking.comilla on content api, jolla voimme asiakkaidemme asuntoja puskea heidän rajanpintaansa. Homeaway on iso kanava Jenkeissä, saamme komissiota Homeawayn kautta tehdyistä myynneistä, Nurminen avaa liiketoimintaa.

Majoituspalveluissa hinnan optimointi tärkeässä roolissa

Hostaway tekee yhteistyötä Beyond Pricingin kanssa, jonka avulla asunnonvuokraajat pystyvät optimoimaan hinnoitteluaan.

Hinnanoptimointipalvelut tunnistavat eri kaupunkien ja alueiden hintatasoja, esimerkiksi isojen tapahtumien alla ja tarvittaessa optimoivat hintatasoa ylöspäin.

– Olemme integroituneet Beyon Pricingin kanssa, joten pystymme jakamaan nämä samat optimoidut hinnat muihin myyntikanaviin, Mikko Nurminen selvittää.

Mikko Nurminen tunnetaan myös Kotisivukoneesta, AddSearchista ja PakuOvelle.comista. Uusina sijoittajina yrityksen omistajiin liittyivät muun muassa Tulos Helsingin perustaja Lasse Larvanko ja Bonuswayn perustaja Lasse Järvinen.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi