6.3.2018 klo 17:53
Uutinen

Yrittäjyyskasvatus paransi selvästi nuorten koulutodistuksen keskiarvoa

Keskiarvo parani 12 prosentilla niillä nuorilla, jotka osallistuivat koulussa Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan.

Tiedot käyvät ilmi Nuori Yrittäjyys ry:n 2,5 vuotta kestäneestä tutkimuksesta, joka koskee nuorten Vuosi yrittäjänä -ohjelmaa. Tutkimukseen osallistui viisi maata: Latvia, Belgia, Italia, Viro ja Suomi.

Kohdekoulujen nuorista (ikäluokka 17 v) puolet oli mukana Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa ja puolet ei. Suomessa tulokset olivat merkittävästi korkeammat oppimisessa ja koulumenestyksessä niillä nuorilla, jotka olivat mukana Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa pitkäkestoisesti.

Kaikkien opiskeltavien kurssien tai aineiden laskennallinen keskiarvo oli +12% korkeampi yrittäjyysohjelmaan osallistuneilla nuorilla. Lisäksi yrittäjämäiset taidot (muun muassa vuorovaikutus, viestintätaidot, projektitaidot, matemaattiset taidot) ja koulumotivaatio olivat merkittävästi korkeampia.

Lukuvuoden mittaiseen Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan osallistuneet nuoret kokivat, että heidän työelämätaitonsa ja motivaationsa koulunkäyntiin vahvistuivat.

– Pitkäkestoinen yrittäjyyskasvatus vahvistaa työelämässä tarvittavia valmiuksia ja tukee samalla kaikkea oppimista. Tutkimus osoittaa nyt selvästi, että taidot karttuvat tekemällä, sanoo Nuori Yrittäjyys ry:n toiminnanjohtaja Virpi Utriainen.

Kaksivuotiseen ICEE-tutkimukseen osallistui 12 000 vastaajaa viidestä maasta. Suomesta vastaajia oli 2 400. Yrittäjyyskasvatukseen osallistuneiden nuorten ja vertailuryhmän välillä ero monialaisessa osaamisessa, työelämävalmiuksissa ja opiskelumenestyksessä oli Suomessa selkeästi suurempi kuin muualla Euroopassa.

Käytännön tekemistä

Tutkimus paljastaa myös, että NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan osallistuneet nuoret käsittävät yleisesti eri oppiaineiden ja kokonaisuuksien hyödyn paremmin kuin ne nuoret, jotka eivät osallistuneet ohjelmaan. Koulussa opittujen asioiden soveltaminen arkisiin tilanteisiin edistää asioiden merkityksen ymmärtämistä ja seurauksena on parempi menestys opinnoissa.

– NY Vuosi yrittäjänä -ohjelma antaa nuorille mahdollisuuden harjoitella oppituntien aikana opittuja asioita käytännössä. Samalla heille syntyy käsitys siitä mihin opittua tietoa tarvitaan elämässä, summaa Virpi Utriainen.

Vaikka avaintaitojen (mm. suullinen viestintä, matemaattiset taidot, päätöksentekotaito) kehittäminen ei ole NY Vuosi yrittäjänä-ohjelman päätarkoitus, Suomessa vaikutus oli selkeä. Esimerkiksi päätöksentekokyky vahvistuu merkittävästi laaja-alaisen oppimisen myötä.

Yrittäjyyskasvatus innostaa opettajia

Yrittäjyyskasvatus on moderni ja käytännönläheinen tapa opettaa. Yrittäjyyskasvatus voidaan integroida vaivatta useisiin aineisiin.

Nämä kaksi aihetta nousivat vahvasti esiin tutkimukseen osallistuneiden suomalaisten opettajien vastauksista. Enemmistö opettajista korosti tarvetta keskittyä kokemuksiin perustuviin menetelmiin, kuten NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan. Osa opettajista painotti oppimistavan pedagogisia etuja: he alkoivat ymmärtää opiskelijoitaan paremmin, mikä muutti heidän välisensä suhteen luonnetta.

ICEE-tutkimus selvitti NY Vuosi yrittäjänä -ohjelman vaikutuksia 15 – 20-vuotiaisiin nuoriin lukioissa ja ammattikouluissa. Suomalaiset tutkimuskoulut olivat Kainuun ammattiopisto, Etu-Töölön lukio, Suomen liikemiesten kauppaopisto, Helsingin kielilukio ja Raisio seudun koulutuskuntayhtymä Raseko.

toimitus(at)yrittajat.fi