Etsi

Markkinointi

Varaudu näihin Facebookin muutoksiin: Näkyvyyttä saa jatkossa vain rahalla

Facebookin algoritmimuutokset vaikuttavat jatkossa merkittävästi siihen, miten palvelussa saa näkyvyyttä.

Näkyvyys Facebookissa edellyttää jatkossa yhä enemmän maksullista markkinointia ja postausten rahallista boostaamista.

Someco Oy:n perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Minna Valtari valotti Facebookin tulevia muutoksia Suomen Yrittäjien järjestämällä Yrittäjäristeilyllä.

Tällä hetklellä 2,7 miljoonaa suomalaista käyttää Facebookia aktiivisesti. Facebook on pysynyt edelleen ylivoimaisesti suosituimpana sosiaalisen median alustana.

– Välillä kuulee, että jollain yrityksellä ei ole lainkaan nettisivuja, käytetään vain Facebookia. Se on mielestäni hieman riskialtista. Kannattaa miettiä, pitäisikö olla useammassa markkinointikanavassa.

Yhdysvalloissa Facebook on jo ottanut käyttöön uusia algoritmeja, jotka ovat vähentäneet käyttäjien orgaanista näkyvyyttä. Käytännössä esimerkiksi yritysten näkyvyys Facebookissa edellyttää jatkossa enemmän rahaa postausten boostaamiseen.

– Algoritmin muutokset eivät näy vielä Suomessa, mutta ne ovat tulossa. Sivujen orgaaninen näkyvyys tulee putoamaan merkittävästi. Siinä vaiheessaa pitää miettiä, onko Facebook jatkossa olennainen markkina-alusta.

Keskustelulle lisää painoarvoa

Yksi muutoksista on myös ihmisten välisen reagoinnin suurempi painoarvo.

– Jos tekee julkaisun ja mainostaa sitä ja onnistuu saamaan muita käyttäjiä keskustelemaan, Facebook antaa postaukselle hyivn näkyvyyttä.

Valtari neuvoo Facebook-ylläpitäjiä opettelemaan sosiaalisen median mainonnan perusteet.

– Moni on jo mainostanut Facebookissa. Se on kustannustehokasta, alkuun pääsee jo viidellä eurolla. Se ei ole rakettitiedettä. Eri asia on, saako viidellä eurolla tuloksia.

– Kun opettelee itse mainonnan perusteet, sitä on helpompi ostaa myös jonkun muun tekemänä.

Teksti ja kuva: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi