Etsi

Etkö tiedä miten brändätä? Tässä sarjayrittäjä Ilkka Lavaksen viisi vinkkiä

Ilkka Lavas paljasti Yrittäjäristeilyllä vinkkinsä onnistuneeseen brändin rakentamiseen.

Sarjayrittäjä ja City Digitalin toimitusjohtaja Ilkka Lavas esitti Yrittäjäristeilyllä näkemyksiään brändin rakentamisesta. Hän itse on onnistunut brändin rakentamisessa ja sen kirkastamisessa esimerkiksi Cityn kohdalla. 

– Jokaisen brändin takana on ihminen. Nokian "Connecting People" oli yhden ihmisen keksimä. Se perustui tarinaan, miksi Nokia oli olemassa, Lavas kertoi.

Lavaksen mukaan nimenomaan tarinat, aidot ja oikeat sellaiset, ovat monen onnistuneen brändin takana.

– Brändäämistä on se, mitä asioita alleviivaamme itsestämme. Muuttuvassa maailmassa oleellista on että tehdään sitä mitä rakastetaan, se huokuu ulos. Silloin yrittäjän ei tarvitse miettiä, ulkoistaako hän viestintää. Yrittäjä itse on viesti.

Ilkka Lavaksen viisi vinkkiä brändäämiseen

1. Selvennä brändisi ydin.

Keskustele esimerkiksi viestintäkonsultin kanssa ja käy läpi omaa tarinaa. Missä olet hyvä? Mitä haluat tehdä ja mitä et? Muun muassa näiden asioiden pallottelusta löytyy toivottavasti yksi tai maksimissaan kaksi sanaa tai asiaa. Niiden pitäisi kertoa, miksi olet parempi kuin muut.

2. Kirkasta brändiä tekojen kautta.

Referenssit ovat tärkeitä. Näyttöjä osaamisesta tarvitaan, koska brändi syntyy tekemisen kautta. Työskentele referenssien eteen. Tee referenssiasiakkaasi niin hyvin, että he haluavat suositella sinua muille. Jos olet markkinan paras, muu kasvu tulee perässä.

3. Selkeytä brändiä.

Karsi rönsyt ja valitse oma tiesi. Se, mitä haluat alleviivata tulevaisuuden asiakkaillesi. Millaisena haluat, että potentiaaliset asiakkaat muistavat sinut ja yrityksesi? Muista, että vain erikoistumalla voi pärjätä.

4. Luo tarina.

Pitäydy aidoissa tarinoissa. Etsi omasta toiminnasta tai tekemisestä tai historiastasi tarinoita, kiinnostavia yksityiskohtia. Jos tarpeen, ota viestintäkonsultti tai sisältötoimisto avuksi. Etsi niitä pieniä asioita, jotka kertovat siitä, mitä haluat omalla tekemiselläsi alleviivata. Tarinoiden tarkoitus on tuoda onnistumisia ja kiinnostavia tarinoita brändin ytimeen. Mieti, miten ja missä voit kertoa tarinoita, esimerkiksi videon tai podcastien keinoin.

5. Toisto on tehokeino.

Muista kaikessa viestinnässä alleviivata yhtä tai kahta asiaa, joissa olet erinomainen. Toista johdonmukaisesti samaa asiaa. Jossain vaiheessa ihmiset alkavat muistaa. Painata paitoja, kerro käyntikortissasi missä olet hyvä.

Teksti ja kuva: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi