Etsi

Innovaatiot

Suosittu pysäköintisovellus etsii myös vapaan parkkiruudun: Ensimmäisenä käyttöön Helsingissä

Pysäköinnin maksamiseen tarkoitettu mobiilisovellus Easypark on ottamassa käyttöön toiminnon, joka näyttää käyttäjälle tyhjän parkkiruudun tämän lähistöltä.

Find & Park -parkkipaikkanavigaattori on vielä kehitysvaiheessa. Suomessa se otetaan käyttöön ensimmäisenä Helsingin alueella. Muita kaupunkeja Euroopassa ovat Tukholma, Kööpenhamina, Oslo, Stavanger, Rotterdam, Berliini, Verona, Barcelona ja Linz.

Toiminnolla pyritään vähentämään pysäköinnin etsimiseen käytettävää aikaa. EasyParkin tekemän kyselytutkimuksen perusteella suomalaiset osoittautuivat kärsimättömiksi pysäköijiksi eurooppalaisessa vertailussa. Joka neljäs suomalainen kertoi ärsyyntyvänsä parkkipaikan etsimisestä viidessä minuutissa. Yli puolet suomalaiskuskeista ärsyyntyy etsinnän venyessä kymmeneen minuuttiin.

Palvelu perustuu tekoälyn laskemiin todennäköisyyksiin. Palvelun kehittäjä uskoo, että toiminnon avulla parkkipaikan etsimiseen käytetty aika vähenee jopa puoleen.

– Halusimme selvittää, kuinka suurta ärsytystä lähdemme tässä helpottamaan. Suomalaiset ovat tottuneet löytämään parkkipaikan nopeasti, joten etsinnän pitkittyessä ärsytyskynnys on matalahko. Ja Suomessakin yli 40 prosenttia autoilijoista sanoo ärsytyksen lisäävän turvallisuusriskejä. Jotka eivät tietenkään ole toivottavia, EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson kertoo.

Näin parkkipaikkanavigaattori toimii

Find & Park analysoi autoilijan määränpään yleiset parkkipaikat ja laskee, mistä löytyy todennäköisimmin tyhjä ruutu. Palvelu toimii tavanomaisen navigaattorin tapaan. Autoilija syöttää sovellukseen määränpään, minkä jälkeen tekoäly etsii paikkatiedoista todennäköisesti vapaat parkkipaikat läheltä matkan päätepistettä. Kartta opastaa kuljettajaa ja näyttää todennäköisyydet lähialueen vapaisiin pysäköintiruutuihin sekä katujen varsilla että julkisissa pysäköintihalleissa.

Parkkipaikkanavigaattori on osa EasyParkin mobiilisovellusta. Toimintalogiikka perustuu todennäköisyyksien analysoimiseen, joten mitä enemmän sovelluksella on käyttäjiä, sitä enemmän sen tekoälyllä on analysoitavia kokemuksia ja sitä suurempia todennäköisyydet ovat.

– Keskeinen osa Find & Parkin kehitystyötä olivat EasyParkin viime vuonna palkkaamat autoilijat, jotka kartoittivat suomalaisten kaupunkien pysäköintipaikkojen trafiikkia. He keräsivät pohjadatan tekoälyn työstettäväksi. Ilman mittavaa ihmistyötä uutta toimintoa ei olisi. Tämä on hyvä esimerkki, kuinka yhdistämällä tietotekniikka ja ihminen saadaan aikaan meidän jokaisen autoilijan arkea helpottavia ratkaisuja, Anderson jatkaa.

Kuva: Easypark

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi