19.4.2018 klo 12:05
Uutinen

Kampaamokuningatar opastaa: Hiusalan ammattilainen, näin onnistut markkinoinnissa

Lahtelainen kampaamoalan yrittäjä, itsensä kampaamokuningattareksi brändännyt Kati Mouhu kaipaa alalle lisää markkinointialan osaamista.

Suomalaisessa keskivertokampaamossa työskentelee 1,3 ihmistä. Yksi suurimmista haasteista on markkinointi. Lahtelaisen kampaamon Studio Savon & Ekon yrittäjä Kati Mouhu on onnistunut kasvattamaan asiakasmääräänsä muun muassa somemarkkinoinnilla.

– Kaikki markkinointi ei ole hyvää. Jokaisessa kampaamossa ole välttämättä ole kovin paljon markkinointialan osaamista.

Mouhu kuvaa aktiivisesti töitään eli kampauksia Instagram-tilille ja Facebookiin. Hän painottaa laadukasta työnjälkeä.

– Hyvästäkin kampauksesta voi saada huonoa jälkeä jos valokuvauskalusta ja ammattitaito ei ole kunnossa. Suosittelen tekemään panostuksia välineisiin ja osaamisen kartuttamiseen. On kuitenkin hyvä että lähdetään rohkeasti kokeilemaan.

Kuvien laatu nousee hankkimalla esimerkiksi järjestelmäkameran tai laadukkaan älypuhelimen.

– Jonkinlainen lisävalo kannattaa ostaa. Jos tekee kuvagalleriaa esimerkiksi Intagramiin, olisi hyvä ottaa kuvat aina samassa valaistuksessa eli tehdä kampaamon tiloihin oma nurkkaus kuvauksille. Sen voi toteuttaa vaikkapa kannettavalla kuvausseinällä.

Kun somemarkkinointiin tarkoitettu kuva on otettu, Mouhu neuvoo yrittäjiä paitsi esittelemään työnsä, myös kertomaan miten se on tehty.

– Ei riitä, että kuvan yhteydessä lukee kiva blondi tukka. Pitää kertoa, mitä on tehty ja kenelle sellainen kampaus voidaan toteuttaa. Kannattaa antaa ammattitaidon näkyä.

Miten erottua alueellisesti?

Monella paikkakunnalla on useita partu- ja kampaamoalan liikkeitä. Erottautuminen voi olla työlästä. Mouhu neuvoo yrittäjiä erikoistumaan.

– Ensin pitää tunnistaa oma kohderyhmä. Sen jälkeen olisi hyvä miettiä, onko jotain sellaista missä voi erikoistua. Se, että tarjoaa kaikille kaikkea, ei ole enää tätä päivää. Suomalaisella kampaamoalalla tehdään usein kaikkea, meikkauksia, parturointia, värjäystä ja kampaamopalveluita vaikka maailmalla niille jokaiselle on oma erikoisliikkeensä. Viime aikoina erikoisliikkeiden määrä on lisääntynyt Suomessakin. Neuvoisin kehittämään jotain ammattitaidon osa-aluetta ja olemaan siinä huippuosaaja.

Mouhu tarjoaa asiakkailleen muun muassa kasvivärjäyksiä ja luonnonkosmetiikkaa. Luonnonmukaisuus on jatkuvassa kasvussa.

Panosta videoihin

Somemarkkinoinnissa videoilla on yhä suurempi painoarvo. Mouhu onnistui äskettäin keräämään somevideolleen 20 000 näyttökertaa.

– Kuvien tulva on tällä hetkellä aikamoinen. On vaikea erottautua hyvälläkään kuvalla. Siksi video on tärkeä.

Mouhu ei ole vielä lähtenyt aktiiviseen Youtube-julkaisemiseen, koska se vie liikaa aikaa.

– Jos tekisin esimerkiksi suositteluvideoita Youtubeen, pitäisi miettiä myös tuotteiden saatavuutta. Käytännössä minulla pitäisi olla verkkokauppa, josta asiakas voisi ostaa tuotteen välittömästi.

Mouhu painottaa erilaisten vinkkien ja hyötytiedon merkitystä videoilla.

– Tällä hetkellä videoilla on tarkoitus herättää mielenkiintoa. Tarjoan videoilla meikkausopastuksia, meikkikouluja ja konsultointipalveluita. Tavoitteena on, että asiakas tulisi joskus käymään paikan päällä liikkeessä.

Suosittele tuotteita

Mouhun mukaan ongelmana on, että harva kampaamoalan yrittäjä hallitsee myynnin. Puutteita on myös koulutuksessa.

– Näen kampaamoalalla valtavan potentiaalin. Tutkimukset osoittavat, että kun asiakas käy kampaamossa, seuraavien päivien aikana hän ostaa tuotteen jostain muualta. Siksi on tärkeää, että kampaamossa myydään ja suositellaan tuotteita. Asiakkaan kanssa on helpompi aloittaa keskustelu, jos on ensin mainostanut uutuustuotetta esimerkiksi somessa.

Kati Mouhu kertoi kokemuksistaan tänään Lahdessa järjestetyssä Yrittäjän Digikoulussa.

Kuva: Kati Mouhun albumi

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi