20.4.2018 klo 10:44
Uutinen

Jannen yritys sai Slushista 250 000 euroa – aikoo nyt mullistaa mediasisältöjen ansaintalogiikan

Savonlinnalaisen Janne Neuvosen luotsaama startup-yritys Bcaster haluaa kääntää somesisältöjen rahavirtoja enemmän kuluttajille.

38-vuotias Janne Neuvonen hörppää lasillisen vettä ja laskee kotona Savonlinnassa vietettyjen päivien lukumäärää.

– Muutamia vuorokausia viimeisen vuoden aikana, Neuvonen tuumii.

Torstaina Neuvonen piipahti Mikkelissä puhumassa pienille ja keskisuurille yrityksille tarkoitetussa Yrittäjän digikoulussa.

Neuvosen ensimmäinen yritys oli vuonna 2004 perustettu ohjelmapalvelufirma, joka työllisti parhaimmillaan 18 työntekijää.

– Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen vuonna 2011 tuntui siltä, etten enää jaksa valvoa töitä ja kulkea diskoissa.

Neuvonen vaihtoi koulutusta vastaavaan työhön, tietoliikennealalle, ja perusti AntenniNeuvosen vuonna 2009.

Menestykseen noussut BCaster syntyi vuonna 2016 kasvuyritystapahtuma Slushissa.

– Saimme puoliksi yllättäen rahoitusta 250 000 euroa, että tekisimme ideastamme ensimmäisen testattavan tuotteen, Neuvonen muistelee.

– Mietin viikon ajan, miten toteutan yrittäjän ajan uudelleenresurssoinnin. Soitin työntekijöilleni ja kysyin, haluaisivatko he ostaa yrityksen. Näin tapahtui ja hinta muodostui sellaiseksi, että pääsin veloistani plus-miinus -tasolle. Kaikki ovat tällä hetkellä tyytyväisiä.

Norppalivestä tuli menestys

BCasterin takana oleva tiimi on mukana tekemässä suosittua Norppaliveä, joka kuvaa Saimaalla köllöttelevää norppaa.

– Ensimmäisenä vuonna 2016 kivi ja norppa saivat yli miljoona striimauskertaa.

Luonnon kuvaaminen jatkuu nyt uusin menetelmin, Live eye oy:n ja Digital Beehive oy:n voimin yhteistyössä Maailman luonnonsäätiö WWF:n kanssa.

– Visiona on rakentaa maailmanlaajuinen kameraverkosto. Kuvaamme kaikkia maailman eläimiä luonnollisessa ympäristössä, jotta ihmisten ei tarvitse mennä eläintarhaan tuijottamaan apaattisia eläimiä.

– Näen, että tulevaisuudessa kuluttajat voivat juosta vr-lasit päässä savannilla eläinten perässä.

Luontoliveksi nimetyn hankkeen testivaiheessa asennetaan kymmenkunta eri kameraa aluksi eri puolille Suomea.

BCaster aikoo muuttaa maailmaa toisella tavalla.

– Miljardeilla ihmisillä maailmassa on älypuhelin. Niillä kuvataan joka päivä videoita ja valokuvia, ja niitä jaetaan netin eri yhteisöpalveluissa, esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa. Me haluamme muuttaa nämä kuvat rahaksi ihmisille, Neuvonen visioi.

– Maailman suurimmat yhtiöt elävät sillä, että ne muuttavat ihmisten ilmaisen sisällön itselleen rahaksi. Myyvät mainoksia, opettavat tekoälyä. Itse käyttäjä ei ansaitse mitään omalla sisällöllään. Me aiomme kääntää sen ympäri, jolloin teoksen, kuvan tai videon, tekijä saa suurimman osan rahasta.

Teksti ja kuva

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi