23.4.2018 klo 13:02
Uutinen

Tulorekisteri tulee: Verohallinto etsii yrittäjiä tutkimukseen

Verohallinto ottaa käyttöön reaaliaikaisen tulorekisterin ja siihen liittyvät palvelut vuoden 2019 alussa. Nyt etsitään muun muassa palkanlaskennan ammattilaisia, jotka haluavat ottaa osaa Verohallinnon tutkimukseen.

Verottajan uusi tulorekisteri mahdollistaa siirtymisen reaaliaikaiseen verotukseen ja sosiaaliturvaan. Tulorekisterin kautta tulonsaajat voivat saada reaaliaikaista tietoa itseään koskevista palkoista, eläkkeistä ja maksetuista etuuksista. Kyse on valtiovarainministeriön ja Verohallinnon yhteishankkeesta.

Tulorekisteri koskee palkansaajien ohella myös yrittäjiä, jos yritys on työnantaja tai yrittäjälle maksetaan palkkaa.

Nyt Verohallinto etsii tulorekisterin käytettävyystutkimukseen palkanlaskennan ammattilaisia, jotka hoitavat yritysten palkanlaskentaa ja siihen liittyviä ilmoitusvelvoitteita päivittäisenä työnään.

Käytettävyystestien tarkoituksena on testata tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun kehitteillä olevaa demoversiota ja arvioida sen helppokäyttöisyyttä palvelun tulevien loppukäyttäjien kanssa. Käytettävyystestissä käydään läpi joitakin tulorekisterin verkkopalvelun keskeisiä toimintoja ja osallistujia pyydetään kokeilemaan niiden käyttöä. Tutkimuksella pyritään varmistamaan tulevan verkkopalvelun helppokäyttöisyys palkanlaskijoiden näkökulmasta. Lue lisää tutkimuksesta täältä.

Käynnissä on myös toisen käytettävyystutkimuksen osallistujien haku. Tähän ryhmään etsitään kotitalouksia ja yrittäjiä, jotka ovat viime vuonna 2017 työllistäneet yhden tai useamman työntekijän verokortilla ja hoitaneet itse palkanmaksun ja ilmoitusvelvoitteet. Lue lisää täältä.

Kuva: Verohallinto

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi