Etsi

Hyvinvointi

Ravintotärpit kiireiselle yrittäjälle – ”Vireystilan muutokset huomaa jo muutamassa päivässä”

Oletko kuullut puhuttavan tulehdusruoasta? Ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia kertoo, mitä se on ja opastaa jaksamisen ja vireystilan petraamiseen ravinnon avulla.

–Tulehdusruoalla tarkoitetaan ruokaa, joka aktivoi tulehdussoluja ja aikaansaa kehoon kroonista tulehdustilaa. Tämä puolestaan lisää sairauksien riskiä tai pahentaa jo olemassa olevien sairauksien oireita. Tulehdusruokaa on esimerkiksi huonosti kuumuutta kestävissä rasvoissa ja erittäin kovissa lämpötiloissa valmistettu ruoka, ravitsemusterapeutti -yrittäjä ja ravintomaailma.fi palveluntarjoaja Pirjo Saarnia neuvoo.

Eri asia on sitten tulehduskierteeseen joutuminen, eli voi tuntua, ettei esimerkiksi poskiontelontulehdus parane ollenkaan.

– Tällöin taustalla on usein vastustuskyvyn heikkeneminen, ravintoainepuutoksia, epäsuotuisa suolistomikrobisto ja joskus myös piilevät ruoka-aineallergiat.

Saarnia on terveystieteiden maisteri ja myös ravintokirjailija. Yksi uusimmista Saarnian kirjoista on Otavan kustantama Terveellistä ruokaa vartissa.

Tasainen verensokeri on kaiken a ja o

Pirjo Saarnia on toiminut ravitsemuksen alalla noin 20 vuoden ajan. Vastaanotolla käy ihmisiä laidasta laitaan.

– Moni kaipaa konkreettista, arjessa helposti toteutettavaa ja turvallista ohjeistusta, sekä selkeyttä tämän ajan sekavaan ravintotietotulvaan.

Osa meistä jättää kiireessä lounaan syömättä, mutta tämä saa verensokeritason laskemaan ja ihminen väsähtää.

– Saatetaan ajatella, että ollaan mahdollisimman tehokkaita ja tehdään enemmän töitä ja syödään sitten myöhemmin – jos ehditään. Mutta se menee juuri toisinpäin, kun verensokeritaso laskee ja ateriaväli pitkittyy, tulee väsähtäminen. Jos verensokeritaso pääsee laskemaan, sitten se taso heittelee helposti koko loppupäivän.

Tee näin ja jaksa paremmin

Jaksamiseen ja vireystilaan voi vaikuttaa ravinnolla sekä lyhytaikaisesti että pitkäkestoisesti.

– Kun puhutaan burnoutista tai uupumuksesta, on taustalla monta pitkäaikaista tekijää: huolia murheita, stressiä, mutta ilman muuta myös ravintoainepuutoksia pidemmältä ajalta. Puutostilat vaikuttavat hapenottokykyyn, energia-aineenvaihduntaan ja solujen toimintaan. Voi olla puutosta esimerkiksi tärkeistä rasvahapoista, b-vitamiinista tai raudasta. Yleensä taustalla on monen tärkeän ravintoaineen liian vähäistä saantia, Saarnia tietää.

Hyvin usein suolisto on samanaikaisesti huonossa kunnossa, mikä tarkoittaa, että ravintoaineet eivät imeydy kovin hyvin ja myös se on väsymyksen taustalla.

– Hyvin monella suomalaisella on krooninen kiputila jossain päin kehoa. Ravinnolla voidaan vaikuttaa myös kipuihin ja sitä kautta jaksamiseen.

Omaa vireystilaa voi parantaa oikealla ateriarytmillä ja koostamalla yksittäiset ateriat oikein.

– Tasaiseen verensokeriin pyrkiminen on a ja o. Suomalainen lautasmali ei ole paras jaksamiseen. Lautasmallin mukaisesti syötäessä hiilihydraattimäärä voi nousta liian korkeaksi, mikä väsyttää.

Saarnia kannustaakin opettelemaan, miten koostaa itselleen tasaisen verensokerin. Sillä tämä vaikuttaa olennaisesti vireystilaan. Tuloksia ei tarvitse odottaa kauan, vireystilan muutokset voi huomata jo muutamassa päivässä.

Kahdessa viikossa eroon makeanhimosta

Eineksiä ravitsemusterapeutti ei suosittele.

– Mieluummin sanoisin, että kannattaa opetella 5-10 minuutin nopea kokkaus ja oikea aterian koostaminen, jolloin nopeastakin pika-ateriasta saadaan tarvittavat ravintoaineet.

Makeanhimo on monilla turha vitsaus. Kepulikonstia sen taittamiseen ei ole, mutta säännöllinen syöminen hävittää makeanhimon.

– Makeanhimo johtuu verensokeritasosta. Jos aterialla ei ole riittävästi verensokeritason nousuja ja laskuja tasoittavia ravintotekijöitä, tulee varmasti makeanhimo. Neuvonnassa ihmiset, jotka ovat vuosikymmeniä kärsineet makeanhimosta, pääsevät siitä kahdessa viikossa eroon.

Vatsaoireet ovat yleistyneet – stressistä eroon

Vatsa-suolistovaivat ovat Pirjo Saarnian mukaan yksi tavallisimmista vaivoista, minkä vuoksi ihmiset hakeutuvat lääkäriasemien laillistetulle ravitsemusterapeutille hoitoon. Yksi esimerkki on ärtyvän suolen oireyhtymä.

– Olipa kyse lievemmistä tai vakavimmista oireiista, ruoka on ilman muuta yksi merkittävimmistä tekijöistä. Syynä voi olla tulehdustekijöitä aktivoiva ruoka, liian vähäinen kuidunsaanti, runsas sokerin saanti tai herkälle suolistolle sopimaton liiallinen proteiinimäärä. Lisäksi kiire ja stressi muokkaavat suoliston mikrobistoa haitalliseen suuntaan.

Saarnia toteaakin, ettei nykyään taida olla montaa yrittäjää, joilla ei ole stressiä.

Neljä vinkkiä jaksamiseen – jo viiden prosentin painonpudotus tuo lisää energiaa

  1. Suolistoa hoitamalla ravintoaineet pääsevät imeytymään paremmin kehoon ja vatsaoireet rauhoittuvat. Muista hellävaraiset kuidut ja hapatettu ruoka.
  2. Lisää ravintoosi luontaisia värejä. Mitä värikkäämmin syö, sen parempi.
  3. Painonhallinta koskettaa aika monia, ja on myös jaksamiseen vaikuttava tekijä. Jo viiden prosentin painonpudotus tuo lisää energiaa. Ylipaino on yksittäinen matala-asteista tulehdusta aiheuttava tekijä.
  4. Opettele tasaiseen verensokeriin tähtäävää syömistä. Se todellakin auttaa jaksamaan paremmin.

 

Kuva: Julia Alakulju

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi