Etsi

Digi

Tällainen on Suomessa kehitetty robottiauto – näkee jopa sumuseinän taakse

VTT:n asiantuntijan mukaan täydelliseen automaattiajamiseen on vielä matkaa, mutta "haave on taas pitkän loikan verran lähempänä".

VTT:n kehittämä, Marilyniksi kutsuttu robottiauto lähtee huomenna Saksan Ulmiin, jossa kokoontuvat eri ajoneuvovalmistajien robottiautot RobustSENSE-tapahtumassa.

Marilynin kerrotaan näkevän ihmissilmää paremmin sumuisissa, jopa lumisissa olosuhteissa. Auto luovii eteenpäin ilman pysähdyksiä huonollakin säällä.

Auto pystyy myös näkemään sumuseinän takana olevan ihmishahmon ja pysähtymään automaattisesti. Tämän mahdollistaa auton katolle kiinnitetty LiDAR-tutka, joka näkee aallonpituuksia, joita ihminen ei erota.

– Vaikka Marilynin näkökyky rajoittuu sankassa sumussa noin 30:een metriin, uudenlainen tutka mahdollistaa auton ajamisen hiljaa sen sijaan, että sen toiminta pysäytettäisiin täysin, kertoo projektipäällikkö Matti Kutila VTT:n robottiautotiimistä.

Autossa on käytössä myös radiotutkia, mutta niiden herkkyys muille kuin metallisille esteille ja toisaalta erottelukyky ovat rajoitettuja etenkin, kun halutaan tehdä hahmontunnistusta.

– Marilyn pystyy myös yhdistelemään tutka- ja LiDAR-tekniikoita painottamalla eri antureiden parhaita puolia. Tämä tekee automaattiajoneuvosta turvallisemman kuin ihmisen ajamasta autosta - tosin siihen on vielä matkaa, mutta melkoinen harppaus on nyt otettu ja oikeaan suuntaan, Kutila korostaa.

– Meillä on silti edelleen pitkä matka 24/7 automaattiajamiseen, mutta haave on taas pitkän loikan verran lähempänä. Jos juostaan 42 km maratonia, niin ehkäpä maali on nyt 10 km lähempänä, hän vertaa.

Robottiautoihin on tähän mennessä lisätty koko ajan enemmän skenaarioita (kaupunkia, kantatietä, lunta, exit-ramppia), joista auto suoriutuu. Näitä testataan myös Ulmin tapahtumassa.

– Marilyn ajaa varta vasten telttaan tehdyn sumupatjan läpi siten, etteivät kyydissä olevat ihmiset näe sen taakse. Kammion jälkeen auto väistää automaattisesti edessä olevaa estettä, tässä tapauksessa nukkea. Marilynin antureista 905 nanometrin LiDARit eivät näe sumun läpi, mutta uusi 1550 nm:n LiDAR on ainoa anturi, jonka pohjalta väistöpäätös tehdään.

Muut robottiautot tulevat Ulmin yliopistolta, Daimlerilta, FZI:lta, Fiatilta, Ficosalta sekä Fraunhoferilta ja CTAG:ilta.

Seuraavan kerran Marilyn kokeilee taitojaan kesällä automaattisessa parkkeeraamisessa siten, että se saa ohjauskomentonsa auton ulkopuolelta.  

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: VTT