31.5.2018 klo 12:56
Uutinen

Esineiden internet tulossa vauhdilla suomalaisyrityksiin

Tuoreen selvityksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisyrityksestä on jo ottanut esineiden internetin (IoT) osaksi organisaation kehityssuunnitelmaa.

Esineiden internet (IoT) on jalkautumassa vauhdilla suomalaisyrityksiin.

Arrow ECS Finlandin IoT:n tila Suomessa -barometrin mukaan IoT-keskusteluihin osallistuu yhä enemmän yrityksen asiantuntijoita ja keski- sekä kehitysjohtoa. Aiemmin keskustelut käytiin enimmäkseen ylimmän johdon tasolla.

Teknologiasta, ICT:stä ja tietohallinnosta vastaavat päättäjät uskovat IoT:n vaikuttavan eniten tuotteen laadun parantumiseen, riskienhallintaan sekä kustannussäästöihin vuosien 2017−2020 aikana.

– Selvityksemme mukaan IoT:tä tehdään nyt yrityksissä erittäin paljon. Kehitystä Suomessa vauhdittaa ekosysteemi, josta löytyy vaadittava teknologia ja tietotaito vaativien end to end -hankkeiden toteutukseen. Ilman ekosysteemejä ja yhdessä tekemistä ideat eivät voi muuttua toimiviksi, konkreettisiksi kokonaisuuksiksi. Tulevaisuudessa markkinoilla tullaan näkemään myös uudenlaisia innovatiivisia ratkaisuja ja palvelumalleja, kun uudet tiedonsiirron tekniikat kuten NB-IoT ja 5G kehittyvät ja tulevat tarjolle globaalisti. Suurimmat kehityksen hidasteet ovat juuri markkinoiden kypsymättömyys ja osaamisen puute. Datan määrän lisääntyessä kasvavat myös tietoturvahaasteet, kertoo Arrow ECS Finlandin Technology Advisor Iikka Taanila.

Selvityksen mukaan kaksi kolmesta (66 %) suomalaisyrityksestä on jo liittänyt IoT:n osaksi organisaation kehityssuunnitelmaa. Sen arvioidaan tuovan teollisuuteen lisää tehokkuutta tuotantoprosessiin, rakentamiseen kasvua ja energia-alalle uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia.

Näistä kolmesta toimialasta eniten IoT:tä hyödynnetään energia-alalla.

– Paperiteollisuudessa on käynnissä maassamme jo hankkeita, joissa IoT-antureiden tuottamien datamassojen avulla on pidennetty paperikoneen huoltoväliä, jopa viidenneksellä. Ennakoivan analytiikan, tekoälyn ja tiedolla johtamisen avulla voidaan automaattisesti optimoida prosesseja ja parantaa asiakaspalvelun laatua, Taanila sanoo.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Istockphoto/Ekkasit919