Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Startup

Arla Joensuu myi supersuositun Köketin ja aikoo seuraavaksi ratkaista liikkumattomuuden ongelman

Cafe Köketin perustaja Arla Joensuu teki liiketoimintakaupan huhtikuussa, jonka jälkeen hän pääsi kehittämään liikunnan ja aktivoinnin sovellusta Superlaiffia täydellä höyryllä.

Köketin yhtiökumppani Timo Kuusisto on ollut mukana kehittämässä Superlaiffia. Cafe Köket on toiminut vuodesta 2015 Senaatintorin kupeessa Kiseleffin rakennuksessa ja kolmessa kerroksessa. Kahvila oli omanlaisensa kasvuyritys, sillä sen liikevaihto kasvoi vuonna 2016 edellisvuodesta 200 prosenttia. Normaalit lukemat ravintola-alalla ovat maksimissaan 15 prosenttia.

Köketin konsepti ja samalla kahvilan nimi on vielä kaupan. Mutta nyt Arla Joensuulle puhaltaa uudet tuulet. Tänään hän esittelee Superlaiffia Helsingissä Arctic15-kasvuyritystapahtumassa.

Pelillinen sovellus julkaistaan kesällä. Se on kuluttajille kokonaisuudessaan maksuton. Kun käyttäjä liikkuu tarpeeksi, sovellus antaa pisteitä ja käyttäjä saa etuseteleitä kumppaneilta.

– Yrityksille meillä on sisältökumppanuus. Jokaisella firmalla on mahdollista saada yhtä lailla näkyvyyttä, se ei katso yrityksen kokoa. Tarjoamme yritykselle perinteisen mainospaketin sijasta isompaa yhteistyökumppanuutta ja mahdollisuutta mainostaa tuotteitaan tai palveluitaan sovelluksen sisällä.

Köketin liiketoimintakauppa mahdollisti sovelluskehityksen

Liiketoimintakauppa mahdollisti sovelluksen kehitystyön isolta osin omalla rahalla. Joensuu ei halua kertoa kaupan arvoa, vaan tyytyy sanomaan, ettei ”heillä ole hätää sovelluksen kehitystyön kanssa”.

­– Kun myymme vielä Köketin brändin, niin ei ole hätää taloudellisesti. Kahvilatoiminnan kasvu oli myös kallista. Alalla on vaikea kilpailla jättien kanssa, mutta pystyimme siihen ihan hyvin, Arla Joensuu kertoo.

Startup-messuilta toiseen

–Startup-skene on kovaa henkseleiden paukuttelua, mutta aika harva saa mitään aikaiseksi. Nyt kun olen tätä seurannut, samat lainalaisuudet pätee liiketoiminnassa oli ala kuin ala.

Joensuu on keskittynyt viime viikot messuihin. Viime viikolla hän oli startup-messuilla Tallinnassa, tämän viikon tiistaina Helsingin kaupungin startup-päivässä ja huomenna terveysinnovaatioiden Upgraded Life -festivaalissa. Muut osakkaat ovat Kuusisto, Riikka ja Niko Merikko. Riikka Merikko on Päivikki Palosaaren tytär.

– Haemme sijoittajaa yritykseen. Etsimme kokenutta sijoittajaa tueksi.

”Ajattelimme ratkaista nämä ongelmat seuraavaksi”

Liikuntaan keskittyviä sovelluksia on paljon, miten Superlaiffi eroaa?

– Tämä on isompi ja laajempi. Superlaiffi toimii jokaiselle juuri siihen omaan ongelmaan ja mukautuu käyttäjän elämäntilanteeseen.

Sovellus oppii käyttäjästään, ja mukautuu uuteen elämäntilanteeseen.

– Sovelluksessa on kyse ihmisten aktivoinnista teknologian avulla. Kokemukseni nyt on, että teknologia tai puhelimen käyttö etäännyttää muista ihmistä. Tällä saatamme ihmiset oikeasti toistensa luokse.

Joensuu luettelee statistiikkaa: 20 prosenttia suomalaisista on yksinäisiä, ylipaino on iso ongelma ja 60 prosenttia haluaisi liikkua enemmän. Yksinäisyydestä seuraa paljon muita ongelmia.

– Ajattelimme ratkaista nämä ongelmat seuraavaksi. Tämä liikeidea on muhinut minulla jo jonkun aikaa ajatuksissa.

Toukokuussa perustettu yritys on tehnyt paljon käyttäjätutkimuksia. Joensuun mukaan he ovat tehneet kuntien ja kaupunkien kanssa yhteistyötä. Liikkumattomuuden hintalappu valtiolle on 3,5-7 miljardia. Yrityksellä on haussa patentti teknologialle.

– Sovelluksessa voit esimerkiksi etsiä kaveria pelaamaan tennistä. Ajattelet, että vitsi olisi kiva lähteä pelaaman tennistä, mutta kaikki kaverit ovat duunissa. Voit kirjautua palveluun ja se käy läpi samalla alueella olevat käyttäjät ja voit etsiä liikuntakaverin. Saat pisteitä, kun tapaatte ja tavatessanne teette kännyköillä twistbumbin, jonka sovellus tunnistaa. Mukana on hauskoja juttuja.

– Toki ajatuksena on myös saada perheet liikkumaan.

Superlaiffi on herättänyt kiinnostusta niin Arcticissa kuin viime ja tämän viikon muissa tapahtumissa, jossa Joensuu on tavannut sijoittajia.

– Olemme saaneet todella mielenkiintoisia tarjouksia ja yhteistyöehdotuksia.

 

Teksti ja kuva: Riikka Koskenranta