25.6.2018 klo 14:18
Uutinen

Mäkirallipelin huikea menestys jatkuu: 15 miljoonan euron tulos!

Toni Fingerroosin perustama Fingersoft julkaisi viime vuonna jatko-osan huippusuositulle Hill Climb Racing -mobiilipelille. Jatko-osa on ollut vielä menestyksekkäämpi.

Vuonna 2012c perustettu oululainen Fingersoft on noussut jo Suomen suurimpien pelikehittäjien kastiin. Yhtiö teki viime vuonna 14,9 miljoonan euron nettotuloksen lähes 27 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiasta kertoo Talouselämä-lehden verkkojulkaisu.

Hill Climb Racing on fysiikkamoottorilla ryyditetty autopeli, jossa ajetaan ylös ja alas mäkeä ja yritetään päihittää vastustajat. Palkinnot mahdollistavat oman ajokin tuunaamisen entistä paremmaksi. Kakkososa toi peliin mukaan aikaisempaa kilpailullisemman kokemuksen muita pelaajia vastaan. Tämän myötä kehittäjän tavoitteena on saada pelaajat maksamaan enemmän oman auton kehittämisestä, mutta pelissä voi edetä myös ilman rahallisia panostuksia.

– Tämä oli meille hyvä etappi, ja osoitus siitä, että emme ole yhden hitin ihme. Meillä on tiimi, joka pystyy toistetusti tekemään maailmanlaajuisia hittituotteita, Fingersoft Oy:n toimitusjohtaja Teemu Närhi sanoo Talouselämä-lehden haastattelussa.

Yli miljardi latausta

Talouselämän listalla Suomen 20 suurimmasta peliyhtiöstä Fingersoft nousi sijalle viisi. Keväällä pelisarja ylitti miljardin latauksen rajan.

Rapakon takana Yhdysvalloissa Fingersoftin peli on pysynyt tiukasti 150–300 eniten rahaa tuottavan sovelluksen joukossa.

Fingersoft työllistää tällä hetkellä 46 henkilöä. Emoyhtiö Finger Groupin suurin omistaja on Fingersoftin perustaja Toni Fingerroos. Viime aikoina omistajiksi on sitoutettu myös yrityksen työntekijöitä.

Hill Climb Racing on luonut menestyksensä Googlen Android-alustalla. Ensimmäinen peli nousi julkisuuteen paitsi toimivan yksinkertaisuutensa takia, myös siksi että se oli käytännössä Fingerroosin yksin ohjelmoima.

Viime aikoina Fingersoft on panostanut myös markkinointiin, mikä on yhtiössä uusi asia.

– Firmassa on avautunut uudenlaisia työtehtäviä, esimerkiksi analytiikan parissa ja markkinoinnissa. Markkinointiin on nyt panostettu ensimmäistä kertaa enemmän, ja olemme alkaneet tehdä myös käyttäjähankintaa, Teemu Närhi kertoo Talouselämälle.

Fingerroos on nykyään enimmäkseen yhtiön taustahahmo, mutta vaikuttava sellainen. Talouselämän mukaan yrityksen toimisto oli pitkään Fingerroosin omistama omakotitalo, jonka tallissa oli hänen Ferrarinsa. Vasta vuosi sitten yrityksen toimitilat muuttivat Oulun keskustaan.

Kuva: Kehittäjä

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi