30.6.2018 klo 12:37
Uutinen

Koirien vaatteita myyvä yrittäjä: Verkkokaupassa pitää olla nopea

Bali the Dog -verkkokauppa ei myy massatuotteita, vaan keskittyy hyvännäköisiin koirien vaatteisiin. Yrittäjä Ullica Hansson tietää, että verkkokaupassa pitää olla nopea.

Bali the Dog on pienten ja keskikokoisten koirien sisä- ja ulkovaatteiden sekä tarvikkeiden verkkokauppa. Balin, 3-vuotiaan yorkshirenterrierin, julkinen some-elämä alkoi jo 2,5 vuotta sitten omalla Instagram-tilillä. Tili keräsi nopeasti seuraajia myös Suomen ulkopuolelta.

Balin emäntä, yrittäjä Ullica Hansson sai kipinän verkkokaupan perustamiseen, kun hän halusi ostaa koiralleen kivoja vaatteita, mutta sellaisia ei helposti Suomesta löytynyt. Toisaalta hänen brändäämänsä Instagram-tilin suosio rohkaisi myös koirien lifestyle -verkkokaupan pystyttämiseen.

– Halusin tuoda toiminnallisia ja hyvännäköisiä vaatteita koiramaailmaan, jotka edustavat omaa tyyliä ja skandinaavista lifestyleä, Hansson kertoo.

Suomesta puuttuu koirien sisävaatekulttuuri. Australiassa, Kaukoidässä ja Pohjois-Amerikassa koirilla käytetään enemmän sisävaatteita. Bali the Dog -verkkokauppa aukesi joulukuussa 2017.

”Koko ajan pitää testailla ja parantaa”

Inspiraation lähteenä on ollut oma koira Bali. Ullica Hanssonille yrittäminen on tuttua hänen ensimmäisen yrityksensä Urban A:n vuosilta. Hän perusti silloisen yhtiökumppaninsa kanssa lifestyle- ja muotikaupan Helsinkiin vuonna 2004.

Parhaimmillaan liikkeitä oli kolme, ja Ullica myi omistuksensa pois vuonna 2012. Hansson on työskennellyt niin ikään suomalaisten kuluttajabrändien markkinoinnissa, esimerkiksi Roviolla.

Verkkokaupan valmistelun tekninen työ käynnistyi viime syksynä. Projektissa oli apuna konsultti ja tarvittava koodaustyö ostettiin ulkoa. Alustana on amerikkalainen pilvipohjainen alusta Shopify. Kaupan betaversio avattiin kaksi viikkoa ennen lanseerausta.

– Kun verkkokauppa on kerran lanseerattu, silloin se työ vasta alkaa. Koko ajan pitää testailla ja parantaa. Pitää miettiä sitä, miten saat asiakkaat pysymään verkkokaupassa. Asiakkaan koko polku konversioon asti pitää olla sujuva.

Ullica Hansson opiskeli digimarkkinointia vuonna 2016 Googlen Digital Marketing Academy -kurssilla, jonka lähiopetuspäivät antoivat eväitä ymmärtää digimarkkinointia ja analytiikkaa.

– Verkkokauppa-alustoja on valtavasti. Kannattaa miettiä, mikä alusta sopii omiin tarpeisiin. (Juttu jatkuu kuvan alapuolella)

Yrittäjä suunnittelee vaatteet itse

Bali the Dog lanseerasi oman koirien ja koiranomistajien vaatemalliston keväällä. Hansson on kauppatieteiden maisteriopintojen jälkeen opiskellut muotisuunnittelua. Hän suunnitteleekin malliston vaatteet itse.

– Kuulun Hankenin Business Lab -verkostoon, jonka myötä olin marras-joulukuun vaihteessa oman yritykseni kanssa Hankenin startup-osastolla Slushissa.

Kun puhutaan koirien ’ei marketti’-vaate ja tarvikemyynnistä kyseessä on niche-markkina. Hansson asemoi yrityksensä massatuotannon ja luksuksen väliin.

Suomessa on noin 700 000 koiraa, joista noin 79 prosenttia on pieniä ja keskikokoisia koiria. Hanssonin verkkokaupassa on toistaiseksi myynnissä XS-L-koot, ja tulossa on myös XL, koska niillekin tuntuu olevan kysyntää.

– Tässä ei myydä mitään massatavaraa. Tuotteemme eivät tule heti kadulla vastaan.

Yrityksellä on nyt muutama jälleenmyyjä ja lisää on tulossa.

– On tärkeää, että asiakkaat pääsevät näkemään tuotteet ja katsomaan materiaalit.

Bali the Dogin Instagram-tilillä on tuhansia seuraajia. Markkinointi hoituu kokonaan sosiaalisessa mediassa ja oman verkoston merkitys on suuri.

– Alkuun keskitymme Suomen markkinoihin, sitten vuorossa on Ruotsi ja muut Pohjoismaat. Äidinkieleni on ruotsi. Tällä hetkellä sivumme ovat vain englanniksi. Kohderyhmä osaa navigoida englannin kielellä. Mutta hakukoneoptimoinnin kannalta olisi hyvä, jos olisi suomenkieliset sivut.

Haasteita aloittavan yrityksen harteille on aiheuttanut hyvän ompelimon löytyminen. Tällä hetkellä vaatteet valmistetaan Portugalissa, mutta Ullica Hansson on löytänyt uuden ompelimon lähempää, Baltiasta.

Verkkokaupassa pitää olla nopea

Bali the Dog-verkkokaupan perustaja-yrittäjä Ullica Hansson painottaa nopean toimituksen tärkeyttä verkkokaupassa.

– Meillä ei ole suoraa asiakaskontaktia niin kuin myymälällä, siksi toimitus on todella tärkeä. Ihmiset eivät halua odottaa kuin korkeintaan 2-3 päivää. Tavarat lähtevät meiltä 24 tunnissa.

Hansson seuraa tiiviisti Google Analyticsin mittareita ja verkkokaupan omaa analytiikkaa.

– Seuraan laskeutumissivuja, kävijämääriä tietenkin, käyntimääriä, myyntejä sekä seuraan myös, miten esimerkiksi some-päivitykset tai verkkosivupäivitykset näkyvät verkkokaupan kävijämäärissä.

Laskeutumissivu voi esimerkiksi olla kampanjasivu, jonka tavoitteena on vain saada mahdollisimman paljon konversioita. Hanson käyttää maksullista Hotjar-palvelua, jolla voi seurata sitä, mitä kävijät klikkaavat verkkokaupassasi tai -sivuillasi.

Teksti: Riikka Koskenranta

Kuvat: Pekka Sipola

Juttu on julkaistu Yrittäjä-lehdessä 3/2018