6.7.2018 klo 08:15
Uutinen

Uudelle yrittäjälle kaupattiin näkyvyyttä rekisterissä: 26 euron lasku muuttui 358 euroksi

Taloussanomien mukaan laskun selvittelypuhelukin maksoi yrittäjälle lähes 30 euroa.

Toiminimen perustaneen 21-vuotiaan helsinkiläisyrittäjän puhelin soi kesäkuun alussa.

Soittaja tarjosi uudelle yrittäjälle näkyvyyttä yritysrekisteripalvelussa samalla tiedustellen, pitivätkö yrityksen tiedot paikkansa.

Tapauksesta uutisoi Taloussanomat.

Lehden mukaan soittaja antoi ymmärtää, että liittyminen olisi pakollista yritystoiminnan jatkamisen kannalta.

Yrittäjä myönsi tiedot oikeaksi, mutta korosti, ettei halua liittyä mihinkään rekisteriin.

Palvelun liittymishinnaksi oli kerrottu 26 euroa. Vajaan kuukauden kuluttua yrittäjä sai kuitenkin 358 euron laskun.

Taloussanomien mukaan palveluntarjoajaan yhteydessä olleelle nuorelle yrittäjälle on kerrottu, että lasku on maksettava. Selvityspuhelukin kustansi yrittäjän mukaan lähes 30 euroa.

”Soittaja puhui koko ajan sanojeni päälle”

Yrittäjät.fi uutisoi kesäkuun lopussa tapauksesta, jossa toinen yrittäjä sai vastaavanlaisen puhelun.

– En aluksi edes tajunnut, että puhelussa myytiin minulle jotain, hän muisteli yrittäjät.fi:lle.

– Puhelu alkoi sanoilla ”kuten aiemmin syksyllä sovittiin”. En sanonut, että tilaisin palveluja. Soittaja puhui koko ajan sanojeni päälle enkä saanut sanottua yhtään mitään. Soittaja sanoi lopussa ”hei” ja lopetti puhelun.

Vastaavia puheluita tuli myöhemmin kolme lisää.

Yrittäjä halusi poliisin tutkivan luettelokauppiaiden toiminnan laillisuuden epäiltynä petoksen yrityksenä.

Poliisi päätti, ettei esitutkintaa suoriteta, koska ”asiassa ei ole syytä epäillä rikosta”.

Suomen Yrittäjien lainopillinen asiamies Atte Rytkönen muistuttaa, että sopimukseen tarvitaan yrittäjän aktiivinen suostumus.

– Ei missään nimessä riitä, että yrittäjä on ollut passiivinen, vaan esimerkiksi puhelinkeskustelusta tulee selkeästi käydä ilmi halu sitoutua sopimukseen, Rytkönen sanoo.

– Mikäli yrittäjä ei ole palvelua tilannut, eikä suostunut sopimukseen, myöhemmin mahdollisesti palveluntarjoajan lähettämä lasku on perusteeton eikä sellaista tarvitse maksaa, Rytkönen toteaa.

Aiheettomasta laskusta kannattaa aina reklamoida.

– Laskun lähettävällä yrityksellä on aina näyttövelvollisuus, että sopimus on syntynyt, Rytkönen korostaa.

Suomen Yrittäjien jäsenet saavat maksutonta lainopillista opastusta Yrittäjien neuvontapalvelusta. Harhaanjohtavan markkinoinnin ja valelaskujen tunnistamiseen löydät lisätietoa täältä.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Istockphoto