Etsi

Innovaatiot

Varaudu näihin muutoksiin pankkipalveluissa: Ihminen ei enää vastaa kaikkiin kysymyksiin

Kysyimme OP Ryhmän pääjohtajalta, mitkä ovat yrittäjän kannalta suurimmat muutokset pankkipalveluihin lähivuosina.

Yritysten pankkiasiointi on kovassa muutoksessa. Pankit tarjoavat rinta rinnan uusia palveluita, joista merkittävä osa keskittyy mobiililaitteisiin.

OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio on vakuuttunut siitä, ettei yksikään yritysjohtaja välty teknologiselta murrokselta.

Kysyimme Ritakalliolta, miten pankkipalvelut muuttuvat lähivuosina.

1. Mobiilimaksaminen

– Yrittäjän näkökulmasta mobiilimaksaminen helpottaa asioiden hoitamista. Jatkossa mobiilisovellukset keskustelevat keskenään, jolloin ei tarvita samalla tavalla korttimaksupäätteitä kuin nykyään. Apple Pay on tällä markkinalla vain yksi peluri. Tulossa on palveluita, jotka integroidaan suoraan pankkien järjestelmiin. Yrittäjä voi hoitaa omien ostolaskujen maksamisen ja saada samalla valmiin kirjanpitomateriaalin.

2. Kevytyrittäjäpalvelut yleistyvät

OP tarjoaa omaa kevytyrittäjäpalveluaan, joka tarjoaa mahdollisuuden yrittäjämäiseen työskentelyyn.

– Kun työn luonne muuttuu, töitä tehdään entistä enemmän projektiluontoisesti. Yhä useampi ihminen on itse yrittäjä tehdessään töitä useammille yrityksille samanaikaisesti. Digitalisaatio mahdollistaa yrityksen perustamisen ja pyörittämisen helposti.

3. "Pankissa käydään edelleen"

Vaikka mobiilipalvelut yleistyvät, pankkiasiointi ei jää Ritakallion mukaan historiaan.

– Kun yritys tekee isompia rahoitusjärjestelyjä, tarvitaan edelleen asiakaspalvelijan kanssa käytyä neuvontaa. Täytyy miettiä, otetaanko leasingrahoitusta, pankkilainaa vai osamaksurahoitusta. Esimerkiksi kansainväliseen kauppaan liittyvät palvelut eivät ole häviämässä, niitä tarvitaan jatkossakin.

4. Tekoäly muuttaa asiakaspalvelua

– Tekoälyllä tulee olemaan merkitystä neuvontapalveluissa. Yritys voi saada neuvontaa esim pankin verkkochatissa. Osaan kysymyksistä vastaa kone, ei ihminen. Samalla erilaisten vakuutusten ottaminen ja korvauspäätösten tekeminen nopeutuu. Tekoälyä käytetään vahingon tunnistamiseen ja oikean suuruisen korvauksen määrittelemiseen. Tämä helpottaa yrittäjää, joka saa rahat kassaan nopeasti.

5. Tekoäly neuvoo sijoituksiin

– jos yritystoiminnasta jää sijoitettavia varoja, tekoälyy pystyy jo nykyisin antamaan ehdotuksia ja suunnitelman siitä, miten varoja kannattaa sijoittaa. Tekoäly kysyy ja selvittää, mikä on yrittäjän riskinottohalu ja -kyky.

Teksti ja kuva: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi