Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Kemikalio oli 60-luvun ajankuvaa, nyt se on nähtävyys: Yli 80-vuotias konkari ei malta vieläkään pysyä pois kivijalkamyymälästä

Tervakosken Kemikalion yrittäjä sinnittelee verkkokaupan ja isojen markettien puristuksessa.

Moni 1960-elänyt muistaa kemikaliot, jotka myivät nimensä mukaisesti erilaisia kemikaaleja mutta myös apteekkituotteita sekä paperi- ja muovitavaraa. 1970-luvulla apteekkituotteet olivat kadonneet kemikalioiden tuotesortimentista. Niiden tilalle tulivat kosmetiikkatuotteet kuten erilaiset voiteet ja huulipunat.

Nykyisin kemikalioita on Suomessa enää kourallinen. Yksi niistä toimii Kanta-Hämeessä Tervakoskella.

Anneli Laine on jo eläkkeellä, mutta viettää paljon aikaa liiketilassa. Tiistaina puolenpäivän jälkeen asiakkaita käy tiuhaan. Suurin osa tulee noutamaan postipaketteja, sillä nykyisin kemikaliotiloissa on myös Postin noutopiste.

Laineen yrittäjän ura sai alkunsa vuonna 1980, kun hän huomasi myynnissä olevan pienen kemikalion. Omistaja halusi päästä eroon liikkeestään eläkeiän kynnyksellä.

– Siellä oli myynnissä paljon kemikalion perustuotteita, mutta myös lahjatavaraa ja leluja, Laine muistaa.

– Siinä tuli tilaisuus aloittaa.

Laine oli ollut palkkatöissä liikkeen naapurissa ja nähnyt vuosien mittaan läheltä sen toimintaa. 

– Olin pannut merkille, miten siinä kauppa kävi.

Laine osti liikkeen ja toimi sen yrittäjänä kuusi vuotta, kunnes Tervakosken Kemikalio tuli myyntiin. Myös sen omistajat halusivat päästä viettämään lokoisia eläkepäiviä.

– Omistajat, kaksi vanhempaa naista, pitivät siinä aitoa kemikaliota, jonka tuotteet olivat enemmän kosmetiikkaa. 

Lainetta viehätti liikkeen hyvä sijainti Tervakosken keskustassa. Hän päätti ostaa liikkeen ja jatkaa sen toimintaa yksin.

– Siinä olin kolme vuotta, kunnes silloisen Osuuspankin tiloista tuli myymälätila käyttöön. Sen mukana sain enemmän neliöitä.

Posti toi lisää vipinää

Vuodesta 1989 Laine on pyörittänyt yritystään samassa tilassa.

– Kemikalio oli ensin suuressa roolissa. Ne olivat kivoja ja hyviä vuosia. Muistan kuinka avajaispäivänä asiakkaita oli useita satoja, Laine kertoo.

Ajan myötä asiakkaiden virta on hiljentynyt. Nykyisin toiminta on Laineen tyttären Tanja Suikin vastuulla. Laine itse käy liikkeessä avustamassa silloin tällöin, välillä päivittäin. Tytärkin on ollut mukana toiminnassa jo 26 vuotta.

– Tytär oli ensin apuna, mutta nykyisin hän omistaa koko liikkeen. Tällaiselle vanhemmalle ihmiselle tekee hyvää olla vielä jollain tavalla mukana.

Laine muistaa elävästi ajan, jolloin kemikalioyrittäjä sai osallistua tiuhaan erilaisiin kosmetiikkayritysten koulutuksiin. Max Factor oli kova sana. Tuotteita sai myydä vasta käytyään koulutuksen.

Nykyisin kosmetiikkaa on edelleen tarjolla, mutta sitä menee kaupaksi niukanlaisesti. Marketit ovat syöneet asiakaskuntaa.

– Moni käy silti täällä. Kosmetiikkaa saa edulliseen hintaan. Miehetkin tulevat ja nappaavat hyllystä tuotteen, josta ovat pitäneet.

– Ei kaupankäyntiä voi kehua, mutta asiakkaat ovat ihania. Meillä on monia vakioasiakkaita, jotka käyvät säännöllisesti. He tietävät, että meiltä saa addresseja ja kortteja.

Laine on huomannut, miten asiakaspalvelun merkitys on korostunut.

– Pitää olla aina vähän pilke silmäkulmassa ja nauru herkässä. Yhtenä päivänä asiakas kertyi jotain juttua ja alkoi tulla itselle kyynel silmään. Kun siinä pyysin anteeksi herkistymistä niin asiakas kommentoi, että olkaa iloisia, että teillä on herkkä mieli ja sydän. Aitous on tärkeää.

Palasampoota ja puukoruja

Viime aikoina liikkeseen on eksynyt useampia ohikulkijoita, jotka astuvat sisään silkasta uteliaisuudesta.

– Ihmisiä kiinnostaa tulla katsomaan millainen kemikalio meillä on. Tottakai sellainen herättää meissä iloa, Laine sanoo.

Vaikka kaupankäynti on vähentynyt, yrittäjä tekee kemikaliolla toimeentulonsa. Suuri etu on omassa omistuksessa oleva liiketila.

Vanhoista kemikalioajoista muistuttavat edelleen jotkin kosmetiikkatuotteet kuten Lumenen valikoima.

– Kyllähän verkkokauppa on meihin iskenyt. Kun tässä postipaketteja luovutetaan niin sieltä näkee, että ihmiset tilaavat paljon verkosta.

Laine myöntää, että uutta pitäisi keksiä koko ajan. Pientä piristystä myyntiin on saatu palasampootuotteista, jotka näyttävät nyt olevan suosiossa.

– Puukoruja olemme myyneet mutta ne eivät näytä nykyisin olevan enää muodissa.

Teksti ja kuva: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi