Etsi

Markkinointi

Tiesitkö näistä LinkedIn-ominaisuuksista? Seitsemän "jippoa", joilla otat enemmän irti palvelusta

Kokosimme 7 vinkkiä, miten saat enemmän irti etenkin myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten suosimasta LinkedIn-palvelusta.

LinkedIn on kasvattanut suosiotaan Suomessa, etenkin myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa. Palvelusta voi olla hyötyä myös työnhaussa ja saman alan kontaktien metsästämisessä.

Palvelusta saa enemmän irti kun tietää perusasiat oman profiilin hiomisesta ja fiksusta postausten julkaisemisesta.

Scienceofpeople.com -verkkosivusto on listannut tukun käytännöllisiä vinkkejä LinkedIn-kokemuksen parantamiseen.

1. Postaa relevanteista teemoista

Monesti käy niin, että käyttäjä perustaa profiilin mutta unohtaa tämän jälkeen palvelun ja tekee uusia julkaisuja vain kerran pari kuukaudessa. Käyttäjän kannattaa ennemminkin kiinnittää huomiota säännölliseen julkaisurytmiin ja siihen, että postaukset keskittyvät oman osaamisen kannalta tärkeisiin teemoihin. Näitä ovat:

1. Oman alan teollisuuden uutiset esimerkiksi messuilta

2. Kirjasta luettu tieto ja siihen perustuva oma analyysi

3. Inspiraatiopostaus, josta käy ilmi oma innostus kyseiseen alaan

4. Omat vinkit perustuen omiin kokemuksiin

Aktiivisuudella on merkitystä, sillä se osoittaa muille että olet aktiivinen palvelussa ja kiinnostunut jakamaan omaa tietoasi muille.

2. Älä panttaa tykkäyksiä

LinkedInissä on tärkeä rakentaa itsestään myönteistä kuvaa toisten silmissä. Yksi keino tähän on tykätä oman verkoston postauksista säännöllisesti. Jokaisella kerralla kun käytät palvelua, käytä ensin hieman aikaa tykkäysten klikkaamiseen. Älä kuitenkaan tykkää kaikesta mahdollisesta vaan ole johdonmukainen. Tykkäykset houkuttelevat kyseisten julkaisujen tekijöitä kurkistamaan omaan profiiliisi.

3. Hio profiilisi myyntikuntoon

LinkedIn-profiili tarjoaa paljon mahdollisuuksia oman osaamisen markkinoimiseen. Profiilin tarjoamiin kohtiin kannattaa sen takia paneutua huolellisesti. Yksi tärkeimmistä on profiiliteksti, jonka käyttäjät näkevät ensimmäisenä.

Jos pidät videoblogia tai kirjoitat perinteistä blogia, nämä sisällöt kannattaa jakaa profiilissa. LinkedIn tarjoaa mahdollisuuden muun muassa videolinkkien lisäämiseen, jolloin profiilissasi vieraileva pääsee suoraan käsiksi tuottamaasi sisältöön.

LinkedIn-algoritmit on suunniteltu niin, että palvelu ohjaa käyttäjiä profiileihin sitä useammin, mitä huolellisemmin profiili on täytetty.

Täytä siis jokainen kohta profiilissa huolellisesti. Kerro kävijöille myös projekteista, joissa olet onnistunut hyvin.

Muista, että profiilikuvalla on merkitystä myös LinkedInissä, aivan kuten muissakin sosiaalisen median palveluissa. Se on yleensä ensimmäinen asia, mihin ihmiset kiinnittävät huomiota.

4. Vältä "turhia" avainsanoja

LinkedInissä käytetään usein avainsanoja, jotka ovat jo niin käytettyjä, että ne ovat menettäneet tehonsa. Tällaisia ovat LinkedInin oman raportin mukaan esimerkiksi seuraavat (englanninkieliset) avainsanat:

Strategic

Creative

Specialized

Leadership

Passionate

Experienced

Expert

Track record 

5. Kommentoi aktiivisesti

LinkedInissä palkitaan ahkerasta kommentoimisesta. Älä siis pelkästään jaa sisältöä vaan ota osaa keskusteluun muiden käyttäjien postauksissa. Näin tuot esille omaa ammattitaitoasi muiden silmissä, lisäät uskottavuuttasi ja osoitat olevasi kiinnostunut paitsi omista, myös muiden asioista. Voit ottaa osaan keskusteluun esimerkiksi idealla tai esimerkillä. Tällöin voit saada kiitosta muilta ja jälleen jonkun käyttäjän kiinnostumaan itsestäsi.

6. Lisää aina henkilökohtainen viesti kontaktipyyntöön

LinkedInin perusominaisuuksiin lukeutuu mahdollisuus pyytää käyttäjiä osaksi omaa verkostoa. Kontaktoituessa palvelu utelee käyttäjältä, mistä hän tuntee kontaktoitavan henkilön. Tällöin pyyntöön kannattaa lisätä henkilökohtainen viesti, jossa täsmennetään kontaktipyyntöä ja kerro, miksi pyydät henkilöä verkostoosi.

7. Liity verkostoihin

LinkedInissä on useita eri alojen ammattilaisverkostoja, joihin liittymällä voi kasvattaa relevanttien kontaktien määrää mutta myös kasvattaa omaa tietämystään omaan alaan liittyvistä asioista. Samalla pääset osalliseksi mielenkiintoisista keskusteluista. Lue ennen liittymispyyntöä kyseisen verkoston ohjeet ja ota selvää, millaista sisältöä siellä kehotetaan jakamaan. Älä liity verkostoihin tai ryhmiin vain promotaksesi omaa toimintaasi.

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi