14.8.2018 klo 13:34
Uutinen

Kesän huipputapahtuma räjäytti tämän alan myynnin – kasvua jopa 300 prosenttia

Kodintekniikan kokonaismyynti jatkaa selvässä kasvussa. Jalkapallon MM-turnaus vauhditti tv-kauppaa.

Viihde-elektroniikka, kodinkoneet ja älypuhelimet kiinnostivat kuluttajia vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla. Kodintekniikan kokonaismyynti nousi 6 prosenttia.

Nousukärjessä olivat pienet kodinkoneet ja viihde-elektroniikka. Kamerakauppa sen sijaan oli lähes 16 prosentin alamäessä.

Isot televisiot saivat vetoapua kesän jalkapallon MM-kisoista. 55-tuumaisia televisioita ostettiin kesäkuussa 67,5 prosenttia enemmän verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Yli 70-tuumaisten ruutujen myynnin kasvu oli kappalemäärissä mitattuna peräti 300 prosenttia.

Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n (ETK) elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalon mukaan ultra hd -televisioita ostettiin 45 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna.

Pienemmistä kodinkoneista asiakkaita kiinnostivat erityisesti hammashoitotuotteet, silitysraudat ja parranajokoneet.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Istockphoto