27.8.2018 klo 12:12
Uutinen

Toistakymmentä laskua, kymmeniä outoja kirjeitä ulkomailta – näin yrittäjän messuvierailusta kehkeytyi vuosien piina

Suomalaisyrittäjälle lähetetty yhteystietojen kyselylomake olikin mainostilaus, joka johti vuosia kestäneeseen, Etelä-Amerikkaan asti ulottuneeseen lasku- ja perintäkirjeiden tulvaan. Hän kiittelee Suomen Yrittäjien lakineuvontaa tilanteen ratkaisemisessa.

– Olen aiemmin saattanut naurahtaa niille, jotka ovat menneet tällaiseen halpaan, mutta enää en naura. Se voi käydä kenelle tahansa niin helposti, suomalaisyrittäjä tuumii Yrittäjät.fi:n haastattelussa.

Tapahtumasarjan alku juontaa juurensa yrittäjän vuosien reilun kahden vuoden takaiseen messuvierailuun ulkomailla.

– Niissä kysytään toisinaan yritysten yhteystietoja. Niinpä sain kotiini kirjeen, avasin sen, mutta jätin lojumaan kuukaudeksi tai kahdeksi. Myöhemmin siivotessani pöytää näin kirjeen uudestaan. Se oli etukäteen täytetty, mutta osa tiedoista oli merkitty virheellisesti. Kätevästi mukana oli myös vastauskuori. Paiskasin sen postiin, yrittäjä muistelee.

Parin kuukauden päästä hän sai postia ulkomailta, Etelä-Amerikan Uruguaysta.

– Kirje sisälsi laskun ja kuvakaappauksen jostain nettisivustolta, jossa oli yrityksemme tuotteita. Ihmettelin sitä, emmehhän me lähde mukaan mihinkään mainoksiin. Varsinkaan kun juttu oli kaapattuine kuvineen ja tietoineen ihan surkeannäköinen. Äkämystyin todella, koska emme olleet tilanneet tällaista mainosta.

”Todella ahdistavaa”

Mukana oli kopio lomakkeesta, ehdot löytyivät pienellä painettuna. Mainos olisi voimassa kolme vuotta, mutta sen voisi perua 14 päivän kuluessa.

– Jos erehdyt tällaisen tilaamaan, niin ei siitä perumismahdollisuudesta voi edes tietää.

– Mihinkään ei pidä laittaa nimeään, jos ei lue ehtoja, yrittäjä huokaa.

Netistä hän löysi varoituksia samantyyppisestä toiminnasta.

– Kului monta kuukautta, ettei asiasta kuulunut mitään, mutta sitten laskutulva taas kiihtyi. Välillä lähettäjän tilinumero johti Portugaliin, välillä Saksaan.

– Tämän vuoden aikana sävy muuttui. Keväällä saimme Kyprokselta lähetetyn perintäkirjeen. Omat hälytyskellot alkoivat soida, luokittelin perintätoimiston uruguaylaisten kalakavereiksi.

Viimeisimmissä kirjeissä yrittäjälle ehdotettiin ”sovintosopimusta”, jossa ehdotetun summan maksamalla yrittäjään kohdistuvista vaatimuksista olisi luovuttu

– Jos olisin sen allekirjoittanut, niin vastapuoli ”ei tulisi tekemään mitään” asian eteenpäin viemiseksi tuomioistuimeen, asia jätettäisiin siihen. Jos olisin maksanut, niin olisin samalla myöntänyt tilauksen.

”Mainostilaus” oli arvoltaan tuhat euroa vuodessa.

Yrittäjä laskee saaneensa laskuja vuosien aikana 10-20 kappaletta, kirjeitä lähemmäs 50 kappaletta.

– Mietin, miten saisin tilanteen poikki. En halunnut enää edes mennä postilaatikolle, koska aavistin saavani taas samanlaista postia. Se oli todella ahdistavaa.

”Asiantuntevaa ja ammattimaista tukea Yrittäjiltä”

Suomen Yrittäjien jäsenenä hän sai apua Yrittäjien lakineuvonnasta.

– Ulkomaisesta yleisestä tuomioistuimesta annetun tuomion täytäntöönpantavuus Suomessa edellyttää sitä, että Suomella ja kyseisellä valtiolla on tuomioiden tunnustamista ja täytäntöönpanoa koskeva valtiosopimus. Ulkomailta saadut tuomiot eivät siten välttämättä ole Suomessa täytäntöönpantavissa, sanoo tapausta selvittänyt lakineuvoja Julia Ahlfors Suomen Yrittäjistä.

– Vaikka Suomella ja ulkomaisella toimijalla olisi valtiosopimuksia esimerkiksi verotusta, elatusasioita ja tulliyhteistyötä koskien, ei välttämättä tällaista sopimusta ole siviilioikeudellisten tuomioiden osalta. Esimerkiksi Uruguaylla ja Suomella ei ole siviilioikeudellisten tuomioiden täytäntöönpanoa koskevaa valtiosopimusta, Ahlfors jatkaa.

Yrittäjä on kiitollinen saamastaan avusta.

– Tuollaisessa tilanteessa yrittäjä on aika yksin eikä osaa etsiä mitään ennakkotapauksia. Nyt sain heti asiantuntevaa ja ammattimaista tukea. Älyttömän hienoa asiakaspalvelua, yrittäjä summaa.

Hän muistuttaa muita yrittäjiä varovaisuudesta.

– Nyt jälkeenpäin näen kaikki painetut, etukäteen täytetyt lomakkeet jotenkin kummallisina. Varsinkin jos niissä on jotain virheitä tai paljon pientä pränttiä, yrittäjä sanoo.

Miten tunnistaa harhaanjohtava markkinointi ja miten siltä voi suojautua? Tutustu tähän oppaaseen!

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi