29.8.2018 klo 10:51
Uutinen

Uusia yrityksiä syntyi enemmän – puolet niistä nuorten perustamia

Alkuvuoden aikana perustettiin uusyrityskeskusten kautta 4065 uutta yritystä, kolme prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Puolet uusista yrityksistä oli nuorten perustamia.

Eniten uusia yrityksiä, 575 kpl, perustettiin pääkaupungissa Helsingissä, kuten arvata saattaa. Toiseksi eniten niitä perustettin Tampereella (443) ja kolmannelle tilalle nousi Hämeenlinna (307) Kappalemääräisesti vähiten uusia yrityksiä perustettiin Imatran uusyrityskeskuksen alueella, mutta toisaalta Imatralla oli prosentuaalisesti komein kasvu, peräti 121 prosenttia. Alkuvuodesta 2017 perustettiin alueella 14 uutta yritystä, nyt niitä oli 31.

Hyviä kasvuprosentteja uusien yritysten määrässä on myös Loviisa-Porvoon alueella (45%), Savonlinnassa (45%) ja Lappeenrannassa (39%). Suuremmista kaupungeista komein kasvuprosentti on Joensuussa (30%) ja kaikkein suurimpien joukossa Vantaalla (19%).

Uusia asiakkaita oli tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla 7974, mikä on kaksi prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Asiakaskäyntien määrä uusyrityskeskuksissa väheni vuoden takaisesta selvästi, jopa 14 prosenttia.

– Uusia yrityksiä syntyy verkostomme kautta nyt tehokkaammin kuin aikaisemmin. Neuvontaan tullaan selvästi aiempaa valmiimpien ideoiden kanssa eikä neuvontaa näin ollen tarvita niin paljon yhtä asiakasta kohden, toteaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Jari Jokilampi.

Nuorten perustamien yritysten osuus kasvoi

Alle 36-vuotiaiden osuus yrityksen perustaneista oli vuoden alkupuoliskolla 50,4 prosenttia. Vuotta aikaisemmin vastaava luku oli 47,6 eli lähes kolme prosenttiyksikköä pienempi. Eniten yrityksiä perustivat tammi–kesäkuussa 26–30-vuotiaat, joiden osuus kaikista yrityksen perustaneista oli 18,5 prosenttia.

– Nuorille yrittäjäksi ryhtyminen ei ehkä ole enää niin suuri päätös kuin vanhemmille sukupolville, eivätkä nuoret ajattele, että yrittäjyyden tarvitsisi olla loppuelämän ratkaisu. Nykyään yrittäjyyteen suhtaudutaan paljon aiempaa myönteisemmin ja toisaalta digitalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet yrittäjyyteen paljon uusia mahdollisuuksia, Jari Jokilampi pohtii.

toimitus@yrittajat.fi