Etsi

Laki

Kela-kyytien kilpailutus tutkitaan – Satakunnassa autoilijat edelleen näreissään: "Tuloni tippuivat 20 prosenttia"

Viime heinäkuussa voimaan astunut liikennepalvelulaki siirsi Kela-kyydeissä vallan välityskeskuksille. Keskusten asettamat ehdot näkyvät kuskien tilipussissa.

Liikennepalvelulain voimaan astumisen jälkeen Kela kilpailutti uudelleen kaikki Kela-taksisopimuksensa. Tämän seurauksena välityskeskusten valta kasvoi.

Eilen Yle uutisoi, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on alkanut tutkia Kela-kyytien kilpailutuksia. Selvityksen alla on erityisesti tilausvälityskeskusten toiminta.

– Taksimarkkinoiden näkökulmasta virasto selvittää tässä vaiheessa, estävätkö Kela-kyytejä hallinnoivat välityskeskukset markkinoiden toimivuutta esimerkiksi jakamalla kyytejä syrjivästi tai kieltäytymällä tarjoamasta kyytejä kaikille autoilijoille, KKV:n pääjohtaja Kirsi Leivo kommentoi Ylelle.

Taksiautoilijoille Kela-kyydit ovat tärkeä tulonlähde etenkin haja-asutusalueilla. Monella alueella välityskeskusten tiukat ehdot ovat kuitenkin herättäneet närää ja vastustusta. Seurauksena moni autoilija ei ole halunnut laittaa nimeään sopimukseen. Tämä puolestaan on aiheuttanut Kela-taksien saatavuusongelmia.

Satakunta on ollut mediassa esillä Kela-takseihin liittyvistä kiistoista. Rauman Tilataksipalvelu Oy:n yrittäjä Harri Pettersson pitää median uutisointia satakuntalaisten taksikapinasta liioiteltuna.

– Satakunnassa ongelma on se, että turkulainen välitysyhtiö voitti satakunnan kela-kytien välityksen. He tarjosivat merkittävän alennuksen Kelan antamaan vertailuhintaan. Sen jälkeen turkulaiset tulivat kyselemään satakuntalaisilta autoilijoilta, että sopimus on tämä, ota tai jätä. Nyt autoilijoilla on nähdäkseni kaksi huonoa vaihtoehtoa, Pettersson sanoo.

"Tulot laskeneet 20 prosenttia"

Petterssonin mukaan taksiautoilijoiden toiminta oli ennen taksiuudistusta kannattavaa, koska Kela-kyydeistä sai mukavan lisän perinteisten itse maksavien asiakkaiden kyyteihin. Kela-matkat kun ovat pääsääntöisesti päivisin.

Ehdot, jotka autoilijayrittäjän pitäisi hyväksyä päästäkseen mukaan Kela-kyyteihin, ovat kovat. Kyydin laiminlyönnistä autoilijalle voidaan määrätä sopimussakko ja autoilija joutuu päivystämään kyytejä ympäri vuorokauden. Osa autoilijoista on jopa lopettanut autoiluyrittäjyyden tiukkojen ehtojen takia.

– Turkulaisten olisi pitänyt neuvotella kanssamme sopimuksesta. Nyt sopimuksessa ei ole mitään rajoitteita, milloin kyytejä pitää olla ajamassa. Sanotaan vaan että jos autoilija ei ota vastaan tarjottua kyytiä, hänelle voidaan määrätä sanktio. Ennen kuskeille oli selkeät päivystysajat ja määrätty työaika viikossa. Tulkitsen sopimusehtoja niin, että jos autoilija lähtee mukaan sopimukseen, hänellä pitää olla auto ja kuljettaja valmiina 24 tuntia vuorokaudessa.

Pettersson arvioi, että hänen tulonsa ovat taksilain muutoksen jälkeen pudonneet noin 20 prosenttia.

– Minulla on neljä autoa. Yhden auton ajot ovat loppuneet kokonaan heinäkuun jälkeen.

Yrittäjät: KKV:n tutkinta myönteinen uutinen

Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin on mielissään Ylen uutisesta.

– Yrittäjät on elokuussa vaatinut KKV:tä tutkimaan, käyttävätkö Kela-kyytejä välittävät tilauskeskukset väärin niille syntynyttä määräävää markkina-asemaa. Olemme tyytyväisiä, että KKV on tarttunut asiaan, ennen kuin autoilijayrittäjät joutuvat enemmän ahtaalle.

Grekinin mukaan yksi määräävän markkina-aseman väärinkäytön muoto saattaa olla se, että jotkut tilauskeskukset edellyttävät ehdoissaan, että autoissa käytetään nimenomaisesti tiettyä taksamittaria.

– Mittarivalmistajalla ja yhdellä välityskeskuksella, Pro Keskus Oy:llä, on yhteistä omistustaustaa. Käsityksemme mukaan ei ole olemassa teknistä tai muuta perustetta, miksi edellytetään tietyn järjestelmän käyttöönottoa. Laiteriippumattomuus on vallinnut taksialalla jo lähes 10 vuotta, Grekin huomauttaa.

Kela kilpailutuksen jälkeen monella alueella voittajaksi valikoitui Pro Keskus Oy. Erityisesti näiltä alueilta on raportoitu monenlaisia ongelmia, ja ne ovat olleet esillä julkisuudessa.

Grekin toivoo, että asiakkaan valinnanvapautta voidaan lisätä jatkossa.

– Asiakkaan valinnanvapaus olisi ollut parempi tie Kelalta, kun kilpailuttaa noin, että lopputuloksena välityskeskuksille syntyy ylivoimainen neuvotteluvoima. Jatkossa kilpailulakiin tarvitaan muutos, että mahdollisiin pientä, toimeksiantajastaan riippuvaista alihankkijaa kyykyttäviin sopimusehtoihin voisi puuttua myös viranomaisaloitteisesti.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi