19.10.2018 klo 11:49

Suomen Yrittäjien kannanotto: Lopettakaa ay-liittojen jäsenmaksujen perintä

Suomen Yrittäjät kannustaa työnantajaliittoihin kuulumattomia yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.

Suomen Yrittäjien liittokokous toteaa perjantaisessa kannanotossaan, että monet yrittäjät ovat tällä hetkellä hyvin pettyneitä ay-liikkeen toimintaan.

”Siksi kannustamme työnantajia lopettamaan ammattiliittojen jäsenmaksujen perinnän, koska työnantajien tehtävä ei ole organisoida ammattiyhdistysliikkeen rahoituksen keräämistä. Ammattiliitot voivat kerätä jäsenmaksunsa myös suoraan jäseniltään”, todetaan Suomen Yrittäjien kannanotossa.

Työnantajat ovat keränneet laajemmin jäsenmaksuperintäsopimuksen nojalla ammattiliittojen jäseniltä jäsenmaksuja ja tilittäneet ne liitoille vuodesta 1969. Jäsenmaksuperintäsopimus on johtanut siihen, että ammattiliittojen ei ole tarvinnut juuri huolehtia rahoituksestaan. Perintäsopimus ja verovapaus ovat yhdessä johtaneet siihen, että monet liitot ovat erittäin vakavaraisia.

”Viime päivinä on nähty, että työnantajien keräämää rahaa käytetään heitä vastaan. Poliittiset lakot ovat siitä kouriintuntuva esimerkki. On kohtuutonta edellyttää, että työnantajien pitää kerätä rahaa toimintaan, joka on suunnattu heitä vastaan”, Yrittäjien kannanotossa sanotaan.

Kannanottoon liittyvissä puheenvuoroissa esimerkiksi Helsingin Yrittäjien puheenjohtaja Mari Laaksonen kertoi, että hän tarjoaa 25 työntekijälleen Yleisen työttömyyskassan jäsenmaksun työsuhde-etuna.
Samaa on tarjonnut myös Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen työntekijöilleen. Hän ja Mari Laaksonen kannustavat muitakin yrittäjiä tekemään samoin.

Järjestäytymättömien ei tarvitse periä

Suomen Yrittäjät muistuttaa kannanotossaan, että jäsenmaksujen perintä kuuluu sopimusten mukaan vain niille yrityksille, jotka kuuluvat työnantajaliittoihin ja joiden työehtosopimus edellyttää perintää. Järjestäytymättömien yritysten ei tarvitse periä jäsenmaksuja.

Yrittäjien kannanotossa todetaan myös, että työnantajaliittojen on syytä uudistaa työehtosopimuksia siten, että jäsenmaksuperintä jää ammattiliittojen omaksi tehtäväksi.

Poliittisia lakkoja rajoitettava

Suomen Yrittäjien mielestä myös työrauhasääntelyä pitää uudistaa. Nykyinen säätely on peräisin 1940- ja 1960-luvuilta.
Tarvitaan sääntely, joka rajoittaa poliittisia työtaisteluja ja suhteettomia tukilakkoja. Poliittisen lakon osapuoleksi ilman omaa syytään joutuneella työnantajalla tulee myös olla mahdollisuus saada korvausta kärsimistään vahingoista. Uudistus on kirjattava seuraavaan hallitusohjelmaan.

Jari Lammassaari
jari.lammassaari(at)yrittajat.fi