Etsi

Yrittäjyys

Maahanmuuttajien into yrittäjyyteen on kasvussa - "Ymmärsin, että se mitä teen, on arvokasta"

Ulkomaalaistaustaiset yrittäjät saivat eväitä yrittäjyyteen Business Unplugged -tapahtumassa. Tapahtuman tavoite on saada maahanmuuttajayrittäjien ääntä kuuluviin ja inspiraatiota yrittämiseen.

Helsingin Tennispalatsin elokuvateatteriin kerääntyi torstaina reilu sata eritaustaista yrittäjää tai yrittäjyydestä haaveilevaa, kun Yrittäjien järjestämä Business Unplugged keräsi maahanmuuttajayrittäjät saman katon alle. Vastaava tapahtuma järjestettiin jo viikkoa aikaisemmin Turussa, minne kerääntyi 70 osallistujaa. Mukana molemmissa tapahtumissa oli myös opettajia eri oppilaitoksista.

Ohjelmassa oli yrittäjien puheenvuoroja sekä työpajoja, joissa osallistujat perehtyivät asiakaskokemuksen ja prototyyppien kehitykseen palvelumuotoilun keinoin.

Turun yrittäjäpuhujista voit lukea lisää täältä.

– Yrittäjyysinnostus on tilastojen mukaan kasvussa maahanmuuttajien keskuudessa. Tämän tilaisuuden tavoite on saada maahanmuuttajayrittäjien ääntä kuuluviin ja inspiraatiota yrittämiseen. Toiveena on saada tästä tapahtumasarja, jota voi viedä useampiin kaupunkeihin, Suomen Yrittäjissä maahanmuuttohanketta koordinoiva Kaisu Keisala-Kaseja sanoo.

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on 10 000 maahanmuuttajien perustamaan yritystä, jotka työllistävät 30 000 ihmistä. Niiden osuus on 3,5 prosenttia yrityksistä ja yhteenlaskettu liikevaihto on 3,5 miljardia euroa.

Uusyrityskeskuksen mukaan uusia maahanmuuttaja-asiakkaita on Espoossa 26 prosenttia, Helsingissä 36 prosenttia ja Vantaalla 37 prosenttia. Muissa kaupungeissa osuudet ovat huomattavasti pienempiä.

Yritys syntyi omasta tarpeesta

Yksi Helsingin tapahtuman puhujista oli Sabah Abdulkadir, joka on perustanut oman säädyllisen muodin Queens-vaatemerkin. Musliminaisen oli vaikea löytää Zaran ja H&M:n tyyppisistä vaatekaupoista tarpeeksi pitkiä ja peittäviä vaatteita, joista ei näkyisi läpi ja jotka henkisivät pohjoiseurooppalaista ja skandinaavista tyyliä.

– Liikeidea lähti omasta tarpeestani. Länsimaisista vaatekaupoissa usein esimerkiksi paidasta näkyy läpi tai pitkä hame olisi hyvä, jos se olisi viisi senttiä pidempi. Joudun pukemaan jotain niiden alle. Kerroksia kertyy paljon, Abdulkadir kertoo.

Usean toisiinsa sopivan vaatekappaleen löytäminen tavallisista vaatekaupoista on hankalaa. Abdulkadir on syntynyt Somaliassa, mutta kasvanut Tanskassa. Hän pitää pohjoismaisesta yksinkertaisesta tyylistä.

–Tyylini on vaivaton ja pidän vaatteista, joissa on keskitytty leikkaukseen sekä yksinkertaisiin väreihin. Queensin vaatteissa tarvitset vain hameen ja paidan, etkä monia kerroksia, Abdulkadir sanoo.

Hän sai liikeidean vuonna 2012, mutta liiketoimintaa opiskelleena kokemusta tai tietämystä vaateteollisuudesta hänellä ei ollut, eikä liioin ammattimaista piirustustaitoa. Hän luki kirjoja, opetteli alan perusteita ja kehitteli ideaansa päivätyönsä ohessa.

Vaatteiden suunnittelussa auttaa nuori italialainen freelance-suunnittelija, joka löytyi verkkopalvelun kautta. Vaatteiden tuotanto on Kiinassa.

Vuonna 2015 Abdulkadir avasi nettikaupan yhdessä miehensä kanssa. Aluksi asiakkaat olivat ulkomailta, kuten Isosta-Britanniasta, Saksasta, Yhdysvalloista, Kanadasta sekä Itä-Aasiasta. Suomalaiset asiakkaat ovat alkaneet löytää merkkiä sen jälkeen, kun Abdulkadeer avasi oman liikkeen Puhos-kauppakeskukseen, Helsingin Itäkeskukseen.

Viime helmikuussa hän jäi pois päivätyöstään Nets-luottokorttiyhtiöstä ja keskittyy nyt täyspäiväisesti vaatekauppaansa.

– Haluan kasvattaa yritystä, mutta työtä on vielä paljon. Ehkä sijaintia pitäisi muuttaa esimerkiksi Itäkeskukseen. Aion satsata myös verkkosivustoon, jotta se palvelisi yhä kansainvälisemmin, hän sanoo.

Reipasta kasvua 

Tapahtuman toisen puhujaosuuden avasi Mayuran Kamalanathan. Hänen All Rounders Group -yhtiönsä on vuosien mittaan kasvanut kuljetus- ja bussien siivousyhtiöstä kuusi yhtiötä kattavaksi konserniksi. Nykyään palveluihin kuuluvat myös toimistosiivous, henkilöstövuokrausta ja tukkukauppa.

Kamalanathan arvio konsernin tämän vuoden liikevaihdoksi on 7,5 miljoonaa euroa. Se työllistää suoraan 60 työntekijää, mutta kumppanien kautta lähemmäs 200 ihmistä.

Kamalanathan kertoi Business Unpluggedissa yrityksensä tarinaa ja kertasi omaa yrittäjähistoriaansa. Hän ja yhtiökumppanit ovat Sri Lankan tamileja, jotka ovat muuttaneet Suomeen lapsina. Yritys aloitti toimintansa pakettiautoilla tehtävistä kuljetuspalveluista ja laajeni pian bussien vuorokausihuoltoon. Suurin osa yhtiön työntekijöistä on maahanmuuttajia. Lue lisää yhtiön tarinasta täältä.

– Yrittäjyydestä puhutaan usein negatiivisesti, mutta kritisoin sitä. Yrittäjän täytyy käyttää aikaa ja vaivaa ongelmien ratkaisuun, mutta yrittäjyyden ydin on siinä, että ongelmat ovat ratkaistavissa. Jos ei pysty ratkaisemaan haasteita alkuvaiheessa, ei ehkä kannata lähteä yrittäjäksi, Kamalanathan sanoo.

– Yrittäminen Suomessa voisi olla helpompaa, mutta ei se mahdotonta ole, hän jatkaa.

Persoona bisnekseksi

Verena Rentropin liikeidea Chocolate Angel kuulostaa hullunkuriselta, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan se toimii.

Rentrop on brändännyt itsensä suklaaenkeliksi, joka tulee tapahtumiin, kohtaa kaikki vieraat hymyillen ja tarjoaa suklaata. Chocolate Angel jakaa siis pieniä ilon ja rakkauden hetkiä.

– Voin tehdä 150 ihmistä onnelliseksi tunnissa! Rentrop iloitsee.

Chocolate Angel sai alkunsa jo 10 vuotta sitten, kun Rentrop työskenteli Nokiassa. Hän päätti ryhtyä kuljettamaan työmatkoilla suklaata, jota tarjosi ihmisille kiertäen jokaisen työpöydän kautta. Työympyröissä ei tahtonut löytyä aitoja kohtaamisia, ja karkkitarjoilu oli hyvä väline siihen.

– Työpäivän aikana ihmisiltä vaaditaan ja halutaan koko ajan jotakin. Kun sitten kohtaat ihmisen, joka tarjoaa suklaata ja hymyn, eikä halua sinulta mitään, se luo positiivisen hetken. Iso hymy on tarttuvaa, oli sitten suuryrityksen pääjohtaja tai vähäosaisempi.

Rentropin tavasta ja omasta persoonasta tuli liiketoimintaa kaksi ja puoli vuotta sitten. Se kattaa kulut ja toimeentulon. Tulevaisuudensuunnitelmistaan hän sanoo ainoastaan seuraavaa:

– Ymmärsin, että se, mitä teen, on arvokasta. Aion tehdä tätä loppuelämäni. Saan uskomattoman hienoa energiaa takaisin.

Rentrop on saksalainen, mutta asuu Suomessa, eikä aio lähteä pois. Hän kokee, että yrittäminen Suomessa on helpompaa kuin Saksassa.

– Saksassa olisin vain yksi monien joukossa. Suomi on pieni maa, mutta täällä on paljon tapahtumia ja verkostoituminen on helpompaa. Suomessa yrityksen perustaminen on myös helpompaa kuin Saksassa, Rentrop kertoo.

Business Unplugged tilaisuudessa hän puhui oman tarinansa lisäksi verkostoitumisen, johtamisen ja viestinnän tärkeydestä. Niissä kun suomalaisilla on kehittämisen varaa.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi