Etsi

Myynti

Tässä on Black Fridayn tulos: Verkko-ostaminen moninkertaistui

Tuoreet tilastot kertovat, että Black Friday lisäsi merkittävästi suomalaisten tekemien verkko-ostosten määrää.

Suomalaisten pk-yrittäjien verkkokauppojen myynti lisääntyi moninkertaisesti sekä viime viikon perjantaina että koko viikon aikana. Tämä selviää verkkokauppojen automaatioita tarjoavan Flashnoden tilastoista.

Flashnoden mukaan verkkokauppatilauksia tehtiin Black Fridayn aikana yli kolme kertaa normaalia enemmän. Vertauslukuna käytettiin neljän aiemman perjantain keskimääräistä myyntiä.

Yhdysvalloista Suomeen rantautunut Black Friday oli tänä vuonna viime vuotta selvästi suurempi kulutusjuhla Suomessa. Siinä missä myynti viime vuonna yli kaksinkertaistui perjantaina, tänä vuonna kasvu oli 229 prosenttia.

– Black Friday on vahvasti tarjousvetoinen ilmiö, ja se toimii toisaalta ostamisen vauhdittajana ja samalla ajaa monien tuotteiden kohdalla ostokäyttäytymistä verkon suuntaan, Flashnoden toimitusjohtaja Lennu Keinänen sanoo.

Isompi kasvu kuin viime vuonna

Koko Black Friday -viikon myyntiluvut kasvoivat 103 prosenttia, kun myyntiä verrataan kuukauden takaiseen viikkoon.

– Merkittävä osa kauppiaista osaa hyödyntää Black Fridayn omassa tekemisessään. Tarjouskampanjointi on kuitenkin aina katteesta tinkimistä. Katepuolta ja yksikkökustannuksia pystyy onneksi hinnan lisäksi hallitsemaan esimerkiksi automatisoimalla käytössä olevien järjestelmien välistä tiedonsiirtoa. Moni kauppias on varmasti tyytyväinen hurjaan tilausten määrään, mutta tuskailee nyt ainakin alkuviikon niiden käsittelyn kanssa, Keinänen jatkaa.

Black Friday -kasvuluvut on laskettu verkkokauppatilauksista, joita Flashnode on siirtänyt asiakkaidensa puolesta esimerkiksi verkkokaupasta taloushallinnon ohjelmistoihin.

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi