30.11.2018 klo 15:17
Uutinen

Jethro Rostedt varoittaa huijausyrityksestä, jonka kohteeksi hän joutui

Kiinteistövälittäjä Jethro Rostedt varoittaa Nordean nimissä lähetetystä tuoreesta huijausviestistä. – Tämä on yllättävän hyvä, ei kirjoitusvirheitä ja logo paikallaan, Rostedt toteaa.

Aninkaisten Kiinteistövälityksen toimitusjohtaja ja omistaja, mediapersoona Jethro Rostedt sai Nordean nimissä lähetetyn huijausyrityksen työsähköpostiinsa. Hän kirjoitti asiasta perjantaina Twitterissä ja jakoi twiittinsä myös Suomen Yrittäjien sivuille.

Rostedtin saamassa viestissä väitetään, että verkkopankin järjestelmäpäivitysten vuoksi käyttäjien on päivitettävä tietonsa tai verkkopankki ja kortti eivät enää toimi kunnolla. Viestissä on linkki, joka vie sivulle, jossa kalastellaan verkkopankkitunnuksia ja korttitietoja.

– Tämä on taitavasti tehty, en löytänyt siitä kirjoitusvirheitä ja viesti on aidon näköinen logon kera, joku on nähnyt vaivaa. Tämä eroaa kyllä selvästi niistä Nigerian takamailta lähetetyistä huijausyrityksistä, Jethro Rostedt toteaa.

Hän kertoo saavansa huijausviestejä ja harhaanjohtavaa markkinointia pari–kolme kuukaudessa, perinteisistä nigerialaiskirjeistä alkaen.

– Kyllä näiden kanssa tarkkana pitää olla, kun ne menevät koko ajan hienommiksi, Rostedt sanoo.

Hän pelkää, että joku voi tällaisiin huijauksiin haksahtaakin, koska luulee viestin tulevan pankilta. Pankithan tekevät verkkopankkeihin järjestelmäpäivityksiä ja heidän järjestelmissään saattaa olla katkoksia ja häiriöitä, joista uutisoidaan.

Nordean asiakaspalvelu vastasi perjantaina Rostedtin viestiin ja muistutti, että pankki ei koskaan kysele sähköpostilla verkkopankkitunnuksia tai korttitietoja.

Viime aikoina on ollut liikkeellä myös verottajan nimissä lähetettyjä veronpalautushuijauksia, missä yritetään samoin kalastella verkkopankkitunnuksia ja korttitietoja.

Jari Lammassaari

jari.lammassaari(at)yrittajat.fi