Etsi

Startup

B2B-palveluiden myyntialusta tähtää ostamisen helpottamiseen – Tavoitteena 500 yritystä kesään mennessä

Tukipalveluiden tarjoajien löytämiseen ja sopimusten tekemiseen menee yrityksiltä paljon aikaa. Paul Arpikari yhtiökumppaneineen haluaa tehdä palveluiden ostamisen mahdollisimman helpoksi B2B Market -palvelulla.

Espoolainen B2B Market avaa liiketoimintapalveluiden markkinapaikan. Se on alusta, jossa suomalaiset B2B-toimijat voivat tarjota palveluitaan ja esimerkiksi tehdä niistä sopimuksia keskenään.
Yrityksen mukaan palvelu helpottaa pk-yrityksiä myymään verkossa tehokkaammin omia palveluitaan sekä tarjoaa ostajille keinon vertailla palveluntarjoajia sekä tehdä hankintoja verkkokaupan tapaan.

Pääkategorioita on neljä. Markkinointi ja luovasuunnittelu sisältää esimerkiksi logojen ja Facebook-mainosten suunnittelua. Toinen kategoria ovat kotisivujen ja sosiaalisen median strategioiden suunnittelu tai Google analytics -mittaristojen hyödyntämispalveluita. Kolmas kategoria on koulutukset ja neljäs talous- ja hallinto- tai esimerkiksi lakipalvelut.

– Kun perustin konsulttifirmaa, turhauduin siihen, miten vaikeaa palveluiden ostaminen oli. Googlettaminen, palvelun tarjoajien etsiminen sekä arviointi, tapaamiset, tarjouksien pyytäminen, tinkaaminen ja vielä pahimmassa tapauksessa fyysisten sopimusten allekirjoittaminen vievät älyttömästi aikaa, perustaja ja toimitusjohtaja Paul Arpikari sanoo.

Hän näkee palvelussa hyvänä puolena senkin, että palveluntarjoajat oppivat tuotteistamaan palveluitaan ja paketoimaan niitä digitaalisen maailman ehdoilla. Kaikki palvelut, niiden hinnat ja vertailtavat kokonaisuudet eivät nimittäin löydy googlettamalla.

Ostajan markkinat

Arpikari on aikaisemmin työskennellyt Tori.fi-verkkokaupan organisaatiossa. Kansainvälisen omistajan leivissä oli näköalapaikka siihen, miten markkinapaikkoja luodaan. Idea omasta verkkopalvelusta lähti jalostumaan tuolloin.

Aikaisemmin B2B Market on myynyt yrityksille kaikkea toimistopöydistä ohjelmistoihin, mutta uuden alustan myötä yritys keskittyy nyt vain palveluiden myymiseen.

– Alusta näyttäytyisi sekatavarakauppana, eikä huonekalujen volyymi olisi riittänyt tämän pyörittämiseen. Tällä mallilla saamme tästä kunnollista liiketoimintaa.

Arpikarin tavoite oli luoda lisäarvoa ostajalle. Yrityshakemistoja ja palveluita teollisuuden tarpeisiin oli olemassa, mutta sellaista, joka keskittyisi ostokokemukseen, ei löytynyt montaa, kotimaisista puhumattakaan.

Alustan esikuvana tai läheisenä verrokkina on toiminut eurooppalainen freelance-toimijoiden Fiverr-markkinapaikka. B2B Market on nimensä mukaisesti suunnattu B2B-toimijoille.

B2B Market ottaa myyjältä 15 prosentin komission ja suosittelee tälle vähintään 10 prosentin hinta-alennusta alustalla. Näin alustasta ei tule markkinointikanavaa, vaan uusasiakashankinnan kanava.

– Kaikki paitsi ostamisen helpottaminen on asiakkaan kiusaamista –lausahdus on toiminut meille ohjenuorana, jonka pohjalta digitaalinen kaupankäyntitapa, markkinapaikkalogiikka sekä alennuskäytäntö on tuotu osaksi sivustoa, Arpikari sanoo.

Arpikarin mukaan kansainväliset konsulttiyhtiöt, McKinsey ja Acceenture Interactive sekä eMarketer ovat tutkineet kasvavaa B2B-verkkokaupan trendiä ja ennustavat sen olevan kahden vuoden päästä jo tuplasti B2C-verkkokauppaa isompi.

Lanseerausvaiheessa mukana on 40 yritystä, mutta Arpikarin haaveissa on kesään mennessä 500 yritystä. Mahdoton ajatus ei ole myöskään kansainvälistyminen Suomen markkinoiden jälkeen.


Elina Hakola
elina.hakola (at) yrittajat.fi