14.1.2019 klo 14:22
Uutinen

Oletko suunnittelemassa yritykselle kotisivuja? Asiantuntija listaa, mitä sivuilta on ainakin löydyttävä

Jos olet suunnittelemassa yrityksesi verkkosivuja, kannattaa käydä läpi oheinen asiantuntijan laatima lista.

Yhä useampi kuluttaja etsii palveluista ja tuotteista tietoa internetistä. Jos yrityksellä ei ole verkkosivua, sen näkyvyys Googlessa on heikko.

Asiantuntija korostaa Googlen kasvavaa merkitystä.

– Näen, että verkkosivujen merkitys kasvaa tulevaisuudessa. Yrityksen ei pidä missään nimessä unohtaa, mikä merkitys Googlella on löydettävyyden kannalta. Sitä paitsi verkkosivut ovat yrityksen alusta, jonka se omistaa itse, Call to Action Oy:n digitaalisen markkinoinnin strategisti Timo Jakola sanoo.

Sosiaalisen median aikakaudella yritys saattaa ajatella, että pelkkä Facebook-sivu riittää.

– Mitä tapahtuu sitten, jos Facebook ilmoittaakin että se tekee yrityssivuistaan maksullisia? On myös muistettava, että Facebookissa ei saa nykyään näkyvyyttä ilman maksettua mainontaa. Verkkosivut ovat yrityksen hubi, jonka pitäisi olla keskiössä.

Pelkkä verkkosivu ei riitä. Sitä pitää myös markkinoida mainosrahalla eri kanavissa.

– On nähtävissä, että Google arvostaa hakutuloksissaan hyvin rakennettua verkkosivustoa. Google on myös testannut uusia toimintoja kuten ajanvarauksen tekemistä suoraan hakutuloksista. Toisin sanoen verkkosivuston halutaan jatkossa tuottavan tietoa eri rajapinnoista.

Jakolan mukaan yrityksen ei kannata maksaa pelkästä verkkosivun rakentamisesta.

– Yhtä tärkeää on jatkuvuus. Kun sivut julkaistaan, työ vasta alkaa. Sen jälkeen pitää markkinoida. Oma verkkosivu on äärimmäisen tärkeä työkalu myös asiakkaiden mittaamisen kannalta.

Teettäisinkö sivun ammattilaisella?

Jos yritys päättää teettää sivun ammattilaisella, hinta kallistuu mutta ei välttämättä merkittävästi verrattuna edullisiin alustoihin.

– Noin 500 eurosta ylöspäin saa varteenotettavia verkkojulkaisujen toteutuksia. Halvimpaan hintaan sisältyy yleensä esimerkiksi WordPressin asennus, palvelintila, valmis teema ja sisältöjen vieminen verkkosivulle. Tällöin tilaajan täytyy tehdä sisällöt itse. Hintaan voi kuulua myös jonkinlainen kevyt brändäys kuten värimaailman valitseminen. Yksilöllisemmät toiveet luonnollisesti nostavat hintaa.

Verkkosivuja on päivitettävä sitä mukaa, kun päivityksiä tulee tarjolle. Tämä on usein ulkoistetun ylläpidon vastuulla.

– Se on yleensä yritys, joka tarjoaa verkkosivujen palvelintilan. Domain maksaa muutaman euron vuodessa, mutta tekninen ylläpito ja automatisoitu varmuuskopiointi maksaa tyypillisesti joitakin kymmeniä euroja kuukaudessa. WordPressin ja sen lisäosien päivittämiseen vaaditaan usein ihminen, joka tarkistaa, että kaikki on kunnossa ja sivut toimivat normaalisti. Jos jokin päivitys on rikkonut sivun, silloin ylläpidosta yleensä veloitetaan lisämaksu.

Nämä asiat verkkosivulla on syytä olla

1. Selkeät yhteystiedot, jotka ovat yhteneväiset kaikissa kanavissa (esim. Google My Business, some-kanavat).

2. Palvelukuvaukset ja tuotteet. Laadi mahdollisimman yksityiskohtaiset esittelyt tuotteista niin vältyt asiakkaiden kysymystulvalta.

3. GDPR:n mukainen tietosuojaseloste.

4. Asiantuntijat / henkilökuntasi kuvineen. Selvitä jokaisen osaamiasalue, jotta asiakas osaa kääntyä oikean henkilön puoleen.

5. Selkeä navigointi. Tähän kannattaa käyttää aikaa. Mieti itsesi asiakkaan rooliin. Käytä tarvittaessa digitaalisia apuvälineitä asiakaskäyttäytymisen tutkimiseen.

6. Referenssit tai asiakascaset toteutetuista projekteista / tyytyväisistä asiakkaista.

7. Call To Action: Ohjaa asiakas kohti haluttua toimintoa, esimerkiksi kehota kävijää ostamaan sivustolla tekstein tai painikkein.

8. Kerro yrityksesi tarina. Myös yrityksen saamat palkinnot kannattaa tuoda selkeästi esille.

9. Varmista, että sivu on selkeä ja sen käyttökokemus on hyvä myös mobiililaitteissa.

10. Tuotteiden / palveluiden hintatiedot.

11. Mahdollisuus jättää tarjouspyyntö (jos tarpeellinen).

12. Palveluiden prosessikuvaukset: Kuinka palvelu etenee asiakkaan ottaessa palvelun käyttöönsä.

13. Maininnat ja linkit sosiaalisen median kanaviin.

14. Erottautumistekijät kilpailijoihin verrattuna: Mikä tekee meistä paremman, miksi ostaa meiltä?

15. Hyvä ja selkeä visuaalinen ilme, joka tarjoaa miellyttävän asiakaskokemuksen, herättää luottamusta ja ohjaa asiakasta omalta osaltaan kohti ostoa.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi