15.1.2019 klo 09:54
Uutinen

Onko älypuhelinten aikakausi hiipumassa? Arvostettu julkaisu ennakoi haastavia aikoja valmistajille

Wall Street Journal arvioi, että älypuhelimet eivät nykyisellään kiinnosta kuluttajia entiseen malliin.

Amerikkalainen talousmedia Wall Street Journal ennakoi haastavia aikoja älypuhelinvalmistajille. Lehti arvioi, että älypuhelinten kyky pitää käyttäjät otteessaan uusilla mielenkiintoisilla ominaisuuksilla on lipsumassa. Oikeastaan mitään merkittävää uutta ei ole esitelty enää vuosiin. Samaan aikaan huoli älypuhelinten vaikutuksista omaan ajankäyttöön ja hyvinvointiin on kasvussa etenkin länsimaissa, joissa keskustellaan muun muassa mobiililaitteiden vaikutuksesta keskittymiskykyyn ja unen laatuun.

Apple aloitti älypuhelinten valtakauden kaksitoista vuotta sitten. Sen jälkeen ihmisten välinen kommunikointi, palveluiden käyttö, ostaminen ja moni muu arkinen asia on siirtynyt älylaitteisiin.

WSJ:n perustelee arviotaan älypuhelinten maailmanlaajuisen myynnin laskulla. Näyttää siltä, että uudet laitteet eivät enää pysty houkuttelemaan ostajia entiseen tapaan. Strategy Analyticsin tilastojen mukaan viime vuoden kolmannella neljänneksellä älypuhelimia myytiin kahdeksan prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin vastaavalla ajanjaksolla. Laskua on jatkunut neljä vuosineljännestä putkeen.

Erityisen paljon on tippunut korealaisjätti Samsungin puhelinmyynti, yli 13 prosenttia. Viime aikoina varsin negatiivisessa julkisuudessa paistatellut Huawei on ollut kovassa nousussa ja tavoittelee jo markkinajohtajan paikkaa. Apple onnistui pitämään myyntinsä jotakuinkin entisellään.

Muut älykkäät laitteet haastavat älypuhelimet

WSJ:n mukaan kehityksen taustalla on yksinkertaisesti se, että älypuhelimet eivät kuluttajien silmissä näytä enää erityisen älykkäiltä. Valmistajat eivät ole pystyneet esittelemään viime vuosina takavuosien kaltaisia mullistavia uusia ominaisuuksia. Viime vuosina kilpailu on keskittynyt pääasiassa kameroiden laadun parantamiseen. Monen älypuhelimen kilpailijaksi on noussut jokin toinen älykäs laite kuten Amazon Alexan kaltainen virtuaalinen avustaja. Kodeissa on yhä enemmän langattomaan verkkoon kytkettäviä laitteita, jotka vievät osaltaan kuluttajien mielenkiintoa pois älypuhelimista. Näitä laitteita on kodeissa jo yhteenlaskettuna enemmän kuin älypuhelimia maailmassa. Samaan aikaan esimerkiksi autot muuttuvat älykkäämmiksi ja osaavat reagoida käyttäjän puheeseen. Väliin ei enää välttämättä tarvita älypuhelinta.

Kokonaan oma lukunsa on älypuhelinmarkkinoiden sisäinen kilpailu, jossa saatetaan nähdä pudotuspeliä jo lähitulevaisuudessa. Kiinalaiset valmistajat ovat osoittaneet pystyvänsä tarjoamaan samaa laatua kuin Samsung ja Apple, selvästi edullisemmalla hinnalla. Moni kuluttaja ei halua maksaa turhasta. Kehittyneiden länsimaiden älypuhelinmarkkinat eivät enää vedä uutuuslaitteita entiseen tapaan, kun kuluttajat eivät enää hanki uutta puhelinta vuoden välein. Mahdollinen kasvu tulee kehittyvistä maista, joissa edullisemmat tuotteet vetävät paremmin. Esimerkiksi Intiassa älypuhelin löytyy vasta harvemman kuin joka neljännen kansalaisen taskusta.

5G voi lisätä kiinnostusta

Eräs mittari älypuhelinten suosion tarkasteluun on se, kauanko käyttäjät tuijottavat puhelimensa näyttöä päivän aikana. WSJ:n mukaan esimerkiksi Yhdysvalloissa aika on kasvanut edelleen, mutta hitaammin kuin edellisinä vuosina.

Lähitulevaisuus näyttää, tuoko esimerkiksi lisätty todellisuus aidosti käyttäjiä kiinnostavia ominaisuuksia älypuhelimiin. Tällä hetkellä AR-teknologiaa käytetään muun muassa mobiilikameroissa. Lisäpotkua kehitykseen voi tuoda myös 5G-verkkoteknologia, joka mahdollistaa uudenlaisten palveluiden tarjoamisen käyttäjille. Nopeamman verkkoteknologian uskotaan parantavan muun muassa älypuhelinten käyttöä autojen älykkään teknologian kumppanina.

Kuva: Getty Images

Lähde: Wall Street Journal

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi