18.1.2019 klo 10:14
Uutinen

Kiinteistönvälitystoimisto keräsi 15 miljoonan euron edestä toimeksiantoja viidessä päivässä: Andrei Koivumäki paljastaa, miten se onnistui

Andrei Koivumäki luottaa vahvan henkilöbrändin merkitykseen uuden kiinteistönvälitysfirmansa asiakashankinnassa. Alku on lupaava.

Moni luuli Andrei Koivumäen jo vetäytyneen kokonaan kiinteistönvälityksestä, kun hän vuoden lopulla ilmoitti sosiaalisessa mediassa jäävänsä pidemmälle lomalle.

Todellisuudessa kyse oli harkitusta siirrosta.

– Tiedän, miten kysyntää luodaan ja mikä saa ihmiset ostamaan. Olen käyttänyt samaa keinoa ennenkin. Saimme luotua kysyntäpainetta uudelle yritykselle, Koivumäki virnistää.

Uusi yritys on Koivumäen somessa brändäämää sanaparia hyödyntävä Neliöt Liikkuu Lkv, jonka aloitus on ollut vahva. Koivumäen mukaan viikon toiminut yritys on saanut toimeksiantoja viidessä päivässä 15 miljoonan euron edestä.

Itse asiassa hän harkitsi omaa yritystä jo vuosi sitten.

–En vienyt prosessia maaliin, vaikka kahteen kertaan harkitsin asiaa. Oli erilaisia ihmisiä, jotka olisivat lähteneet rakentamaan yritystä, mutta vedin liinat kiinni.

Otti jonkin aikaa, kunnes oikea porukka löytyi. Se koostuu pääosin Koivumäen vanhoista ystävistä. Mukana on myös Samu Siponen, josta on tullut vuoden mittaisen Kotijoukkue-uransa aikana Koivumäen läheinen ystävä.

– Kaikki vaan loksahti paikoilleen. Tärkeintä on saada oikeat ihmiset ympärilleen. En halua, osaa enkä pysty tekemään kaikkea itse. Olen itse asiassa melko huono organisoimaan asioita.

Tähän tehtävään sopivampi henkilö Koivumäen mukaan on Tuomas Kukko, jonka omistama kiinteistönvälitystoimisto fuusioitiin uuteen yritykseen. Koivumäki vastaa yrityksessä brändäyksestä, edustamisesta ja tuloksen tekemisestä.

Osakkaisiin kuuluvat lisäksi omaa lakiasiaintoimistoa pyörittävä Matti Kukko ja startup-maailmasta ponnistava Daniel Levi, jonka vahvuudet ovat hakukoneoptimoinnissa ja Google-analytiikassa.

Testaamista ja analysointia

Koivumäki on onnistunut rummuttamaan uutta yritystä näkyvästi sosiaalisessa mediassa. Hän myöntää, että käyttää aikansa enimmäkseen asioihin ja henkilöihin, joista on hänelle itselleen merkittävää hyötyä. Muut saavat jäädä.

Somessa Koivumäki on uhonnut mullistavansa suomalaisen kiinteistönvälityksen. Miten hän aikoo sen tehdä?

– Ensinnäkin meillä on todella iso orgaaninen näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja valmiiksi vahvat henkilöbrändit.

Hän kertoo esimerkin.

– Jokainen välittäjä saa myytyä yksiön Helsingin Kalliosta. Hyvä välittäjä tuo peliin lisäarvon: hän tavoittaa mahdollisimman lyhyessä ajassa mahdollisimman paljon asiakkaita. Tutkittu tosiasia on, että välittäjä saa yleensä ensimmäisen kahden viikon aikana parhaat tulokset. Jos laitan kohteen myyntiin ja saa saan ensimmäiselle näytölle 20 ihmistä, asunnosta kiinnostuneen paine tehdä tarjous kasvaa merkittävästi verrattuna siihen, että näytöllä on muutama ihminen.

Neliöt Liikkuu Lkv:n perustamisen jälkeen Koivumäkeä ovat lähestyneet asuntoaan pidempään myyneet asiakkaat, joiden välittäjät eivät ole onnistuneet saamaan kohteita kaupaksi.

Koivumäen tyyli saattaa kieliä omahyväisyydestä, mutta taustalla on suunnitelmallinen työ.

– Olen miettinyt tarkasti, mikä toimii ja mikä ei. Olen testannut asioita ja merkinnyt muistiin. Moni välittäjä ei tee näin vaan toimii päivästä toiseen samalla tavalla. He eivät testaa ja analysoi. Jos myyt kaksiota Helsingin Ullanlinnasta tai perhekotia Espoosta, ne ovat aivan erilaisia kohteita ja vaativat erilaisen lähestymistavan, jopa erilaisen puhetyylin asiakkaalle. Silti 95 prosentille välittäjistä ne ovat samanlaisia kohteita, Koivumäki väittää.

Testausta on ollut esimerkiksi se, että Koivumäki on pukeutunut eri tavoin eri näytöille. Riittävän monen testikerran jälkeen on selvinnyt, millainen pukeutuminen toimii kussakin tilanteessa parhaiten.

– Asiakkaasta voi ja kannattaa selvittää tietoja etukäteen esimerkiksi sosiaalisesta mediasta. Kaikki hiljainen tieto, mitä olen kuuden vuoden urani aikana saanut ja kirjoittanut puhtaaksi, edesauttaa tuloksiin pääsemistä. Sanotaanko että meidän yrityksessä ei lähdetä sisustamaan asuntoja kukilla.

Parturi-kampaamo ja konsulttiyritys

Vaikka Koivumäen pääbisnes on edelleen asuntojen myynti, hän on tehnyt myös uusia aluevaltauksia. Tällä viikolla Mannerheimintielle avautui parturi-kampaamo, jossa Koivumäki on osakkaana ja mentorina yrittäjälle.

– En ole rakentamassa kiinteistövälitystoimistoa vaan enemmänkin kokonaisvaltaista lifestyleä. Kuka tietää, vaikka parturillakin olisi oma osuutensa tässä kokonaisuudessa.

Ennen Yrittäjäsanomien haastattelua Koivumäki on jo ehtinyt tavata digitaalisiin koulutuksiin erikoistuneen Clanedin johtoa keskustellakseen mahdollisesta myyntikoulutusalustasta. Lisäksi Koivumäki on perustanut nimeään kantavan konsultointiyrityksen, jonka nimissä hän tarjoaa puhujakeikkoja ja osallistuu myynti- ja markkinointialan asiantuntijatapahtumiin.

Kaiken tämän keskellä Koivumäki on kirjoittanut kirjan Katleena Kortesuon kanssa ja tähdittänyt Asuntokaupat sokkona -tv-ohjelmaa, joka käynnistyy Nelosella huhtikuussa.

Mies itse vakuuttaa, että hän ehtii myös palautua kaiken kiireen keskellä.

– Nukun joka päivä vähintään seitsemän tuntia. Aikaa jää hyödyllisiin asioihin, koska olen sinkku, minulla ei ole lapsia enkä käytä aikaa esimerkiksi ruuanlaittoon. Käytän kaiken vapaa-ajan hyödykseni.

Kuva: Neliöt Liikkuu Lkv

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi